Af Peter Widmer
Thorbjørn Risager & The Black Tornado gav en fremragende koncert på Posten i Odense torsdag den 4. maj for et talstærkt, begejstret publikum.
Det har fra første færd altid været meget givende at opleve Thorbjørn Risager & Co. i koncertsammenhæng. Dog syntes målet for Thorbjørn Risager og hans medspillere i mange år at have været at gengive deres glimrende indspillede materiale 100% nøjagtigt, når de gav koncert.
Og dét kunne – og kan de – også i dén grad. Man må i det hele taget sige, at dette orkester spiller så professionelt, at det næsten svider i tårekanalerne. Sådan har det forholdt sig gennem hele deres tretten år og ni fuldlængdeudgivelser lange karriere.
Imidlertid har det gennem årene flere gange alligevel til tider været næsten småkedeligt at overvære bandet ”live”, netop fordi der reelt ikke har været den store forskel på at høre orkesteret i koncertsammenhæng og på cd eller vinyl.
En velsmurt musikmaskine
Imidlertid har Thorbjørn Risager & Co. virkelig udviklet sig fra ”kun” at være et hyper-velspillende, swingende og professionelt orkester til nu at materialisere sig som en afslappet, men drønskarp, yderst velsmurt musikmaskine med både kunnen, humor, en menneskelig sjæl og et menneskeligt ansigt.
Momentan kedsomhed blandt publikum optræder desuden ikke mere, for orkesteret har åbnet op for små arrangementsmæssige drejninger i repertoiret, såvel som der også er blevet plads til mere improvisation, og dét klæder Thorbjørn Risager og hans medmusikanter.
Der er også blevet arbejdet med koreografien, som især den tre mand høje hornsektion excellerer i med koordinerede bevægelser afpasset efter musikken. Her fungerer det næsten optimalt.
Dog kunne tenorsaxofonisten og kormanden Hans Nybo nok trænge til et lille ekstrakursus i at koordinere sine fod- ben- arm- og håndbevægelser med de to andre blæserfolks ditto, før tingene visuelt kommer til at køre helt, som de skal.
Svenske korsangerinder
På denne aften fik man en generøs over to timer lang koncert med et voldsomt velfungerende band.
I dagens anledning var det otte mand store band suppleret af to fine kvindelige korsangere, nemlig Lisa Lystam og Ida Bang, begge fra Sverige. Dem har Thorbjørn Risager & The Black Tornado i øvrigt samarbejdet med i længere tid.
Begge sangerinder regnes blandt mange for at være Sveriges bedste bud på nye kvindelige blues-vokalister, og begge står de i front for hver sit orkester: Lisa Lystam Family Band og Ida Bang & The Blue Tears.
Begge bands har en relativt ny, anmelderrost første cd på gaden. På debut-cd’en ”Possibilities” med Ida Bang & The Blue Tears medvirker Peter Kehl og Kasper Wagner, begge fra Thorbjørn Risager og The Black Tornado. Desuden medvirker Ida Bang og Thorbjørn Risager på det første fuldlængdeudspil fra Lisa Lystam Family Band, ”Give You Everything.”
Samme skive er i øvrigt mixet af Søren Bøjgaard, der også er bassist hos Thorbjørn Risager og The Black Tornado. Søren Bøjgaard har også produceret i samarbejde med the Family Band.
God figur
Både Lisa Lystam og Ida Bang gør en god figur sammen med Thorbjørn Risager & The Black Tornado, og deres vokalarbejde hæver og supplerer orkesterets musikalske og vokale frembringelser fornemt.
Og hvilke frembringelser! Disse musikere kan deres kram både individuelt og kollektivt. Der var nemlig flere hæsblæsende soli i aftenens løb, for eksempel fra guitaristen Peter Skjerning, tangent-troldmanden Emil Balsgaard og saxofonisten Kasper Wagner. Og så var holdarbejdet i top.
Også Hans Nybo og blæser-kollegaen Peter Kehl sendte festfyrværkerilignende toner gennem luften.
Søren Bøjgaard og janitsharen Martin Seidelin lagde en varieret, solid bund og begge demonstrerede endnu en gang deres legende lette, og til tider ekvilibristiske, instrumentbeherskelse.
Midt på scenen stod så Thorbjørn Risager og gav den gas på sin guitar, med sit fornemme sangforedrag og sin unikke stemme, der blandt andet har aner til Tom Waits og Joe Cocker, men som er helt hans egen.
Tårnhøjt
Publikum blev trakteret med en række numre fra bandets omfangsrige bagkatalog. Blandt andet fik man den meget dæmpede, intense ”China Gate” fra 2014-albummet ”Too Many Roads,” og orkesterets ypperlige udgave af ”Baby, Please Don’t Go” fra albummet ”Track Record” (2010).
Kender man ikke Thorbjørn Risager og The Black Tornados udgave af dette nummer, bør man lægge øre til det, for deres version af denne blues-standard, populariseret af Delta blues-manden Big Joe Willams i 1930’erne, er klart blandt de allerbedste – på verdensplan.
Nye numre blev også præsenteret, og de lover godt. Således var der også kun positiv respons fra publikum på dugfriske kompositioner som ”Hard Times Coming,” I Used to Love You” og ”Hold Your Lover Tight.”
Og kvalitetsniveauet på scenen var tårnhøjt hele koncerten igennem, og der var god kommunikation med publikum.
Aldeles overbevisende
At det længe har kørt godt for Thorbjørn Risager & The Black Tornado er en kendt sag både i og uden for blues-miljøet. Orkesteret er blandt andet en af Danmarks bedst sælgende eksportvarer med masser af koncerter i udlandet bag sig.
Hvad mere er, udkom deres album ”Too Many Roads” på det velestimerede tyske pladeselskab Ruf Records i 2014, og den 11. april i år optrådte Thorbjørn Risager og The Black Tornado for eksempel på tysk tv i det anerkendte, hæderkronede program ”Rockpalast” – med stor succes.
Og det er der ikke noget at sige til. Med deres helt egen blanding af blues, soul og funk tilsat et stænk rock har Thorbjørn Risager og The Black Tornado sammen skabt et helt særligt musikalsk udtryk, der virkelig giver pote på flere planer. Thorbjørn Risager og The Black Tornado er et orkester i international klasse.
Og denne aften gav de en aldeles overbevisende, mindeværdig koncert, der må betegnes som det bedste, de har præsteret, blandt de rigtig mange af ensemblets ”live” optrædener, som Bluesnews.dk har overværet.
Thorbjørn Risager & The Black Tornado er i topform!