Fem år efter det forrige album, 4 (læs anmeldelse her), er aarhusianske Trouble Cats klar med endnu en fed bluesplade.
Trouble Cats har altid brystet sig af at spille originalt materiale, og det er også tilfældet på Hard facts & poetry, hvor de ti skæringer alle er skrevet af et eller flere medlemmer af bandet – ofte af alle fire Trouble Cats i fællesskab.
Trouble Cats består af Henrik Hansen på vokal og mundharpe, Martin Blom på vokal og guitar, Morten Brauner på elbas, kontrabas og kor og Henrik Thorsen på trommer og kor. Ud over at Hansen og Blom skiftes til at agere forsanger, får man sågar vers sunget af hver af de fire medlemmer på den charmerende ”Oh oh oh” – et fint træk, der understreger holdånden hos ”bøvlemisserne”.
At lytte til Hard facts & poetry kan minde lidt om at høre amerikanske Duke Robillard. Fundamentet er urban, elektrisk blues, men med fuldstændig selvfølgelige forgreninger mod swing, jump blues, rock & roll og sågar zydeco (hør ”Somewhere else the sun will shine”, der lyder som et møde mellem The Fabulous Thunderbirds og Clifton Chenier!). Selvfølgelige, fordi Trouble Cats spiller med en teknisk soliditet og et swingende sammenspil, der bunder i årtiers erfaring som enhed (tre fjerdedele af orkestret har spillet sammen siden 1987) og en intuitiv bluesforståelse hos fire musikere, som også hver især har udforsket bluesens forskellige afkroge i diverse musikalske sammenhænge.
Meget symptomatisk handler teksten i sangen ”Back to the well” om at søge tilbage til bluesrødderne og namedropper Elmore James, Son House og Jimmy Reed. Men Trouble Cats’ blues handler om inspiration, ikke imitation, og sjovt nok lyder ”Back to the well” overhovedet ikke som hverken James, House eller Reed. I stedet giver Morten Brauners bløde bas den et skønt, jazzet swing.
Til gengæld er der klar Elmore James-påvirkning at spore i det rivende titelnummer, som med et flænsende guitarriff og pågående mundharpeunderlægning trækker på den mere hårdtslående del af Chicago bluesen.
I det hele taget kan Trouble Cats deres Chicago blues, og den sidder lige i skabet, når de eksempelvis kaster sig ud i ”Who’s behind the wheel” eller den pumpende album-åbner ”Rock ’n’ roll woman” med Hansens hvirvlende mundharpe i fokus foran et let latin-påvirket beat. Henrik Thorsen spiller herligt og veloplagt på trommerne, og Martin Blom byder ind med en no-nonsense guitarsolo.
Faktisk spiller de fire herrer i Trouble Cats generelt virkelig fedt på Hard facts & poetry. Læg mærke til variationen i Morten Brauners basspil og -lyd; snart er den dominerende og in-your-face som på den West Side Chicago-agtige ”You never walk alone”, snart blød og gyngende som på ”Oh oh oh”. Sammen med Henrik Thorsens ”piskeris” driver Morten Brauners walking bass ”A boomer gets the blues” fremad, og den skaber et spændstigt fundament for den livlige West Coast-jump blues ”What you gonna do”.
Thorsen selv byder ind med en friskhed og variation i sit spil, der lige som Brauners er meget andet og mere end ”bare” en del af en rytmesektion. Det skyldes naturligvis også en stærk disciplin fra Trouble Cats’ side, for de vellykkede arrangementer virker demokratiske – her er der ingen stjerner og ingen backing, men et sandt band.
Henrik Hansen bringer ånden fra Sonny Boy Williamson til foretagendet med fyldigt, ruskende mundharpespil, men mestrer også det mere subtilt melodiske og stemningsskabende. Og Martin Blom spiller elegant og økonomisk, nogle gange med Chicago-saft og kraft, andre med stiligt vestkyst-swing (især på det afsluttende instrumentalnummer “Fair game”, hvor han går i fuld Duke Robillard-modus), men altid med fremragende timing og proportionssans.
Trouble Cats er så gode som nogensinde på Hard facts & poetry, en rigtig band-plade, der får det bedste frem i de fire medlemmer og viser deres styrke som enhed. Anbefales!
Hard facts & poetry udkommer på cd og streaming i dag, lørdag den 1. april. Der er releasekoncert på Fatter Eskil i Aarhus den 8. april klokken 22.