Danmarks ældste bluesforening – B’Sharp, Silkeborg Rhythm’n Blues Association – er klar med et flot forårsprogram 2019. Alle koncerter – med en enkelt undtagelse – finder sted på Rampelys, Bindslev Plads 6, der ligger et stenkast eller to fra banegården i Silkeborg.
B’Sharp kan i øvrigt fejre 25-års jubilæum næste år, og det følger Bluesnews.dk naturligvis op på hen ad vejen.
Der bliver i foråret i år seks betalingskoncerter, og det er en bred palet af bluestoner, der præsenteres.
Imidlertid starter forårssæsonen med et bluesjam-arrangement, der løber af stablen søndag den 10. februar kl. 13–17, og der er gratis entré.
Garvet
Bluesjam-vært den 10. februar er ingen ringere end trommespilleren Jens Kristian Dam, der må siges at være en garvet, versatil musiker. Ikke blot spiller han trommer og percussion, han er også habil ved et klaver, og så kan han også bruge sin stemme.
Mange vil kende ham fra hans mangeårige medlemskab af Mike Andersen Band og hans mange koncerter som den ene halvdel af Mike Andersen Duo.
Endvidere har mange bluesfolk hørt ham som en del af H.P. Lange & the Delta Connection samt H.P. Lange Band.
Desuden er han kendt for sin tilknytning til det spændende folk-rock-fusionsband Tumult, med hvem han som bandmedlem har indspillet de to fine fuldlængdeudgivelser Aldrig får jeg fred (2008) og Den bagvendte (2014).
Godt ry
Jens Kristian Dam har ydermere blandt andet spillet sammen med sin aarhusianske jamvært-makker, guitaristen Steen Frederiksen, der har et godt ry som blues- og rockguitarist og -sanger.
De to har spillet sammen i det aarhusianske foretagende Steen Frederiksen og Shuffle Bandet, der også talte bassisten Joakim Øster (Gnags, Henning Stærk Band, Ole Beck & his Soulmates).
Jens Kristian Dam og Steen Frederiksen kender hinanden fra musikkonservatoriet i Aarhus, som de begge har været omkring.
Steen Frederiksen har i øvrigt en fortid som tangentmand i det hæderkronede Silkeborg-band Bop Till U Drop, som Bluesnews.dk havde fornøjelsen af at opleve for mange år siden. I dag koncentrerer han sig dog primært om guitaren som instrument.
De to jamværter skal sammen nok få tingene til at køre, når de styrer bluesjam-arrangementet på Rampelys søndag den 10. februar kl. 13–17, og husk, at der er gratis entré.
Dobbeltkoncert
Lørdag den 23. februar kl. 20 er der dobbeltkoncert med to virkelig spændende danske bluesnavne. Det drejer sig om Mukherjee Trio & Trainman Blues. Således er koncerten annonceret.
Imidlertid er der ikke noget, der hedder Mukherjee Trio. Ganske vist har Oscar Mukherjee en trio, og det er denne, der er tale om her, men den hedder reelt Mukheerje Blues (læs her). Dette gøres der dog også opmærksom på på B’Sharps hjemmeside, men at annoncere den relevante koncert således: ”Dobbelt-koncert med Mukherjee Trio & Trainman Blues,” er lidt misvisende.
På deres fine debut-ep – The Vibe recordings – fortolker Mukherjee Blues blandt andet numre af Howlin’ Wolf, Muddy Waters og Jimmy Reed. Mukherjee Blues består af Oscar Mukherjee på guitar og vokal, Søren Bøjgaard på bas og Asmus Jensen på trommer. Ep’en blev indspillet i november 2017 og udkom sidste år (læs anmeldelse her).
Asmus Jensen er en garvet trommeslager, der blandt andet spiller fast med Delta Blues Band. Han har også spillet med amerikanske Omar & the Howlers, med guitaristen Ronni Boysen og den svenske bassist Magnus Lanshammar (begge blandt andet kendt fra Kokomo Kings), med Big Creek Slim og mange andre bluesfolk.
Søren Bøjgaard vil være kendt som mangeårigt medlem af Thorbjørn Risagers orkester, men han har eksempelvis også bidraget til debutalbummet med svenske Lisa Lystam Family Band, Give you everything (2016), som han har mixet og er medproducer på.
The Eagles
Foruden Mukherjee Blues har Oscar Mukherjee sit Oscar Mukherjee Band, der spiller folkrock-agtig musik, der lyder som et vellykket mix af Jackson Browne og The Eagles tilsat et stænk Bruce Springsteen.
Oscar Mukherjee Band har den anbefalelsesværdige ep Solid shade of blue (2018) under bæltet og har – som Muheerjke Blues – efterhånden oparbejdet en god portion spilleerfaring på diverse koncertscener.
Den unge, alsidige guitarist og sanger Oscar Mukherjee er et mere end lovende navn på den danske bluesscene, der efterhånden har spillet en del i forskellige dele af Denmark i diverse sammenhænge, både med egne bands og solo.
Oscar Mukherjee har desuden dannet duo i live-sammenhæng med den forrygende unge New Orleans-inspirerede pianist Christian Bundgaard. Sidstnævnte har i øvrigt indspillet det fremragende album Two generations med pianokollegaen Hans Knudsen (læs anmeldelse her).
Versatile
Den versatile Oscar Mukherjee har netop også spillet med pianisten Hans Knudsen – samt trombonisten Ole Fessor Lindgren. Det er der kommet et glimrende album ud af, nemlig Live i Sorgenfri Kirke.
På albummet er det Fessor and his Jazz Kings og Hans Knudsen Blues Combo, der blander de musikalske kort.
På albummet medvirker i øvrigt også Ronni Boysen, der har været Oscar Mukherjees læremester (læs anmeldelse her).
Oscar Mukherjee spænder genremæssigt vidt, men hos B’Sharp på Rampelys lørdag den 23. februar er det naturligvis bluesmusikken, der er i centrum, når Mukheerje Blues er på plakaten sammen med Trainman Blues.
Unikt band
Trainman Blues er et helt unikt bluesband med en aldeles egenartet lyd. Grundstenen til Trainman Blues blev lagt for et par år siden, da den herboende irske sanger, sangskriver og guitarist Richard Farrell rendte ind i den danske bassist og producer Laust Krudtmejer Nielsen.
De to har forskellig musikalsk baggrund. Producer, bassist, og komponist Laust Krudtmejer Nielsen, der er begejstret for blues, roots, reggae og lignende musikgenrer, er sammen med Richard Farrell primus motor i orkesteret.
Richard Farrell er som musiker blandt andet rundet af jazz, blues, folk og latin-toner og har en fortid som medlem af det Dublin-baserede bluesrock-band History of Harry, med hvem han fik udgivet et album i 2008.
Desuden udgav bandet Richard Farrell and the Last Tribe albummet Lights at Sea i 2012. Begge album er kun udgivet i Irland.
Flyttede
Richard Farrell traf en dansk kvinde i Dublin i 2012 og flyttede til Danmark et par år senere for at slå sig ned med hende i København.
Sent i 2016 stod Richard Farrell og Laust Krudtmejer Nielsen på en scene sammen for første gang og besluttede sig i dén forbindelse for at danne et bluesband.
Den velkendte guitarist Ronni Boysen og den lyttende trommeslager Thomas Crawfurd sluttede sig derefter til. Sidstnævnte er også en del af den københavnske trio Fried Okra, der har fine fem album bag sig – fire studiealbum samt senest et live-album fra 2018 (læs anmeldelse her).
Fried Okra fik desuden sidste år en flot placering ved European Blues Challenge (læs her).
Samlet
Da kvartetten Trainman Blues var en realitet, begyndte der hurtigt at ske noget for orkesteret.
Orkesterets første single blev udsendt i sensommeren 2017. Der blev fulgt op med et par singler og tilhørende videoer mere, og Trainman Blues spillede nogle koncerter i Københavnsområdet, men gav deres allerførste koncert uden for hovedstadens rammer i Vollsmose Kulturhus i Odense den 23. november 2017 (læs anmeldelse her).
I marts 2018 udkom orkesterets debutalbum Trainman blues (læs anmeldelse her). Albummet er produceret med yderst spændende resultat af Laust Krudtmejer Nielsen.
I forlængelse af denne albumudgivelse kom der virkelig turbo på med koncertaktiviteter flere steder i Danmark og såmænd også i Irland.
Ikke nok med dét. Trainman Blues scorede en Danish Music Award Blues for deres anmelderroste debutalbum som årets bedste bluesudgivelse 2018 (læs mere her), og to dage senere vandt orkesteret Danish Blues Challenge (læs mere her) og skal repræsentere Danmark ved European Blues Challenge 2019 på Azorerne.
Der er således alle mulige gode grunde til at troppe op på Rampelys i Silkeborg til dobbeltkoncerten med Mukheerje Blues og Trainman Blues.
(Læs interview med Richard Farrell her).
Tysk top-bluesband
Lørdag den 9. marts får B’Sharp atter besøg af det tyske top-bluesband B.B. & the Blues Shacks.
Bandet kommer fra Hildesheim, der ligger i den tyske delstat Niedersachsen, ca. 30 kilometer sydøst for Hannover, fem timers bilkørsel fra Flensborg.
I mere end 25 år har B.B. & the Blues Shacks været på bluesbanen og har blandt andet spillet i Australien, USA og adskillige steder i Europa. Det er alt i alt blevet til over 4.000 koncerter, hvoraf flere er blevet afviklet i Danmark, hvor Bluesnews.dk haft fornøjelsen af at opleve orkesteret live flere gange.
B.B. & the Blues Shacks er blevet tildelt flere priser som for eksempel den prestigefyldte German Blues Award og er af flere prominente musikbranchefolk blevet betegnet som Europas bedste bluesband.
Veteraner
Bandet, der spiller et vellykket mix af soul og rhythm & blues, består i dag af tre band-veteraner: den glimrende guitarist Andreas Arlt, der også oplader sin røst fra tid til anden, broderen og frontfiguren Michael Arlt på mundharpe og sang samt Henning Hauerken på kontra- og elbas.
Hertil kommer Fabian Fritz på piano og orgel samt André Werkmeister på trommer og percussion. De fem udgør en fastsammentømret enhed, der især er værd at opleve live, men hvis albumproduktion absolut også er værd at dykke ned i.
Det første album fra B.B. & the Blues Shacks, Feelin’ fine today, så dagens lys i 1994, og siden er det blevet til i alt 14 fuldlængdeudgivelser.
Heraf blev Reality show indspillet i Los Angeles i 1997 og udgivet samme år. På albummet medvirker fremtrædende amerikanske bluesnavne som Lynwood Slim, Fred Kaplan og Kid Ramos.
Det følgende år blev live-albummet Live at the Lucerne Blues Festival udgivet, og her medvirker også en amerikansk bluesmusiker i skikkelse af mundharpemanden og sangeren Tad Robinson.
Produktive
B.B. & the Blues Shacks må siges at være produktive, og det er med få undtagelser brødrene Arlt, der har skrevet, og skriver, orkesterets numre.
Bandet har også indspillet et spændende album med den fine sydafrikanske sangerinde Bonita Niessen, der gæsteoptrådte på B.B. & the Blues Shacks-skiven Come along (2012). Deres fælles album hedder Bonita & the Blues Shacks og blev udgivet i 2015.
Dertil kommer, at både Andreas Arlt og Fabian Fritz hver har et soloalbum bag sig, nemlig henholdsvis All-time favourites (2012) og Easy rollin’ (2014).
Ikke blot er B.B. & the Blues Shacks produktive på albumfronten, de er også produktive på enhver koncertscene, for de har det med at give sig 100 % og få sved på panden under deres ofte lange koncerter, hvor de virkelig formår at få deres musik ud over scenekanten og et solidt tag i ethvert publikum.
Modersmålsblues
Lørdag den 30. marts er der “Modersmålsblues – blues fra de nordiske øer.” Sådan hedder koncertarrangementet, men det er nu noget af en tilsnigelse.
Ganske vist medvirker musikere fra både Island og Færøerne, men der er også lige en vis musiker fra Jylland, og Jylland betegnes sædvanligvis som en halvø!
Hvorom alting er, lover de medvirkende musikernavne under alle omstændigheder godt for denne aften.
Her optræder nemlig de to færøske musikere Terji Krossteig Messell og Uni Debess, islandske Olav Gudnason og ærkejyske Kent Thomsen, der kom til verden på Varde-egnen i Jylland i 1960.
En ener
Guitaristen, klaverspilleren, sangeren og sangskriveren Kent Thomsen er en ener. Der er ingen som ham, og der er ingen, der kan tvinge toner ud af en guitar som ham. Absolut ingen.
Med guitaren som primærinstrument har han gennem mange år spillet for både store og små publikummer, for folk, der har lyttet, og for dem, der bare har været til stede.
Men spillet, dét har han, og det gør han, om det så har været solo eller med åndsbeslægtede musikere, og det er blues, der er hans gebet, som det har det hele tiden været.
Hans musikkarriere startede, da han som knægt begyndte at spille mundharpe, dernæst klaver, og til sidst blev det guitaren, han tog til sig, først akustisk og senere med strøm på.
Spraglet
Kent Thomsen har haft en spraglet karriere. Han var et prominent navn på den frodige aarhusianske bluesscene i sen-1980’erne og først i 1990’erne. Desuden rundede han hen ad vejen Chicago, hvor han spillede med fremtrædende lokale bluesmusikere.
I Aarhus var han blandt andet medlem af trioen ”Giraffen, Elefanten og Det Blå Lys,” der også talte bassisten og sangeren Niels Nello Mogensen og mundharpespilleren og sangeren Henrik Hansen.
Så var der det formidable bluesband Kent Thomsen & the Rich Ones, der blandt andet nåede til den legendariske Åmåls Blues Fest i Sverige, hvor de kunne opleves ved en fremragende koncert i 2001. Bandet rummede i længere tid blandt andre guitaristen Ronni Boysen.
Kent Thomsen tilbragte endvidere en halv snes år med Peter Belli og de Nye Rivaler, men i en længere periode var der relativt stille omkring Kent Thomsen.
Comeback
30. januar 2009 var der så støttekoncert for Aarhus Bluesforening i Vestergade 58 i centrum af ”smilets by” med deltagelse af adskillige fremtrædende bluesmusikere (læs her).
Kl. 00.50 gik Kent Thomsen med band på scenen. Det var længe siden, at Kent Thomsen havde spillet for et større publikum, men han og hans band blev modtaget med ærefrygt, for publikum vidste godt, hvad ikonet Kent Thomsen stod – og står – for.
Kent Thomsen og hans medmusikere gav anskuelsesundervisning i, hvordan man turnerer bluesmusikken, endda med sangtekster på dansk, og som det eneste orkester denne aften fik de lov til at spille ekstranumre.
Kent Thomsen har fremført, at støttekoncerten blev et comeback for ham, og siden da har Kent Thomsen netop atter markeret sig på bedste vis.
Dyre
Kent Thomsen dannede det alt for kortlivede, fremragende orkester Kent Thomsen og de Dyre Drenge, der i 2012 fik det uimodståelige dansksprogede bluesalbum Så’n er dét på gaden.
Her får man 12 forrygende numre med Kent Thomsens skarpe, humoristiske og velturnerede tekster, der både får gang i lattermusklerne og vækker til eftertanke. Tilmed rykker det instrumentale og vokale, så det er en lyst.
Ydermere dannede Kent Thomsen, Niels Nello Mogensen og Henrik Hansen i indeværende årtusinde den velanskrevne trio T-N-H (Thomsen, Nello og Hansen), der i 2013 debuterede med det engelsksprogede oldschool-bluesalbum Three chords and the truth. Trioen har desuden kunnet opleves på adskillige musikscener (læs for eksempel her).
Kent Thomsen har blandt andre også spillet med sangerinden Margrete Grarup (Grarup Allstars) og organisten Rasmus Stenholm, og sidst, men ikke mindst har Kent Thomsen spillet med Terji Krossteig Messell (læs her).
Eksotisk
Den herboende Terji Krossteig Messell er født og opvokset i Torshavn på Færøerne og spiller noget så eksotisk og sjældent som blues sunget på færøsk.
Terji Krossteig Messell har også et par fine fuldlængdeudgivelser i eget navn bag sig, nemlig Útisetablús (læs anmeldelse her) og senest Blúsmaður (læs anmeldelse her).
Endvidere har Terji Krossteig Messell sammen med sin færøske bluesmakker Jógvan Funding Madsen fået udgivet et par skiver, nemlig Norðuratlantarhavsblues (2010) og Hómóð (2012).
Terji Krossteig Messells seneste udgivelse er singlen “Ik’ for hvide”, der blev udgivet i december 2018.
Entertainer
Terji Krossteig Messell har været aktiv på den danske bluesscene i nogle år, og især efter at han nåede finalen i Danish Blues Challenge 2014, har der været fokus på hans færøske blues.
Terji Krossteig Messell er en glimrende entertainer, guitarist og sanger. Tilmed er han i besiddelse af en lun og afvæbnende form for humor, der kan få selv det mest stivnakkede publikum til at overgive sig.
Terji Krossteig Messell optræder, som indikeret ovenfor, foruden solo også lejlighedsvis med det danske blues-ikon, guitaristen, sangskriveren og sangeren Kent Thomsen, og dét skal man være god for at gøre. Kent Thomsen spiller nemlig ikke med hvem som helst.
Endvidere har Terji Krossteig Messell spillet med guitaristen, sangeren og sangskriveren Tim Lothar og dennes musikalske makker, den tyske mundharpemand Holger Daub.
Bjælde
Med andre ord kan Terji Krossteig Messell sine ting, og det skal ikke afskrække nogen, at han synger på færøsk.
Det gør nemlig ikke spor, at man ikke fatter en bjælde af, hvad Terji Krossteig Messell synger, for den færøske sprogtone passer nemlig forrygende godt til blues.
Enhver koncert med Terji Krossteig Messell er en oplevelse i sig selv, og som Terji Krossteig Messell siger det om den form for blues, han excellerer i:
“Det er ikke Chicago blues! Det er ikke Texas blues! Det er ikke Piedmont blues, ej heller country blues! Det er Nordatlantshavsblues!”
Flere bands
Bluesmanden, guitaristen og sangeren Uni Debess er som Terji Krossteig Messell født og opvokset i Torshavn på Færøerne.
I Danmark er han et forholdsvis ubeskrevet blad, om end han kunne høres sammen med Terji Krossteig Messell på Den Blå Festival i Aalborg i 2017 (læs her). Og på Færøerne, hvor han har spillet i selv den mindste afkrog, er han et velkendt navn.
Uni Debess optræder ofte solo, og som solokunstner har han tre skiver bag sig. Han har også været medlem af flere færøske bands, så som sig eget Debess Blues Station. Desuden har han været medlem af orkestrene Crawling Blue, Go Go Blues og Headache Blues Treo.
Alle navne har pladeudgivelser bag sig, så Uni Debess er en blueskunstner med både scene- og studieerfaring. Det bliver givetvis interessant at opleve denne færing live.
Kontrabassist
Sidste deltager i Modersmålsblues-arrangementet lørdag den 30. marts er den islandske kontrabassist Olav Gudnason, der har dansk residens i Aalborg, hvor han har boet i mange år.
Olav Gudnason vil nok være mest kendt fra bluesgrass-trioen The Muleskinners. Samme har – i udvidet form – spillet sammen med, eller snarere backet, den fremragende amerikanske blues- og soulsanger Earl Thomas.
Olav Gudnason begår sig også inden for genrerne folk, jazz, rock & roll, world og fusionsmusik.
I grunden er Olav Gudnason uddannet som klassisk kontrabassist, og ikke mindst virker han også netop inden for det klassiske musikområde.
Amtsband
Olav Gudnason har også et skolekoncert-projekt med den fornemme saxofonist Jakob Mygind (Pierre Dørges New Jungle Orchestra med mere), der har en fortid i det første danske rock-med-mere-orkester, som fik statsstøtte til udgivelsen af den første af tre spændende lp’er, nemlig det legendariske nordjyske rock-jazz-fusionsband Coma.
Albummet hedder Financial tycoon (1977), holder endnu og udkom på Gnags-pladeselskabet Genlyd.
Olav Gudnason har desuden, blandt andre sammen med Jakob Mygind, været medlem af det sprælske nordjyske fusionsband Matchbrothers, som udgav albummet Match phony (1998) og var Nordjyllands amtsband i 1996, 1997 og 1998.
Ydermere har Olav Gudnason – og har haft – andre end førnævnte duo-projekter, trio-projekter med mere kørende, og han har endvidere i mange år spillet sammen med bluesguitaristen, -sangeren og -sangskriveren Jesper Theis.
Det bliver spændende at opleve denne musikalsk vidtfavnende bassist, der er kendt for sit elastiske spil, under Modersmålsblues-arrangementet hos B’Sharp lørdag den 30. marts.
Bøffelkvinde
Onsdag den 17. april rykker B’Sharp koncertaktiviteterne fra Rampelys til Kedelhuset. Her er der nemlig koncert med de lokale helte Buffalo Woman Blues Band, der gør det i blues, boogie og rock & roll.
Ifølge B’Sharps hjemmeside gav Silkeborg-bandet Buffalo Woman Blues Band en totalt udsolgt koncert på Rampelys i marts 2018, hvilket kom helt bag på orkesterets frontfigur og sanger Iens Simonsen, der sluttede sig til orkesteret i 1991.
Af B’Sharps hjemmeside fremgår det desuden, at Buffalo Woman Blues Band blev dannet i 1984 og spillede Danmark tyndt gennem flere år, men besluttede at lægge op i 1993–1994.
På B’Sharps hjemmeside kan man endvidere læse, at Iens Simonsen i efteråret 2016 gik i gang med at samle bandet igen, og dét lykkedes, som tidligere antydet.
Når orkesteret nu atter spiller i regie af B’Sharp, har man åbenbart vurderet, at et større spillested må til for at rumme både Buffalo Woman Blues Band og deres mange fans, der sammen forventes at få sig en rigtig god aften.
Buffalo Woman Blues Band består af Iens Simonsen på sang, guitaristerne Per Stephensen og Leon Thøgersen, bassisten Kim Stephensen, trommeslageren Henning Sartor, Mogens Balle på keyboard og Thomas Melau på mundharpe.
Akustisk blues
Lørdag den 4. maj er det den danske bluessanger, -sangskriver og -guitarist Jesper Theis, der gæster B’Sharp med sit Jesper Theis Band, der består af nogle virkelig spændende musikere.
Jesper Theis spiller primært akustisk orienteret blues, der hos ham både omfatter country og delta blues med toner fra diverse andre inspirationskilder sparket ind, og det gør han vældig godt.
Jesper Theis valgte i 2017 at kaste sig ud på dybt vand, forlade sit faste job, flytte til Spanien og koncentrere sig om bluesmusikken på fuld tid som en måske bæredygtig levevej (læs interview med Jesper Theis her).
Indtil videre er det gået ganske godt for den seje nordjyde, der har angrebet bluesmusikken i forskellige sammenhænge fra sit hjem i nærheden af Barcelona. I Spanien har han fundet sammen med lokale bluesmusikere, og han turnerer relativt ofte i Danmark.
Debutalbum
Her har han blandt andet spillet solo, duo- trio- og kvartetjobs og har kunnet opleves med Tim Lothar, Matchbrothers, The Muleskinners, Jakob Mygind og med Peter Nande (læs for eksempel her).
Jesper Theis fik udgivet sit fremragende debutalbum Narrow line i 2017, og dét har kun givet ham flere jobs (læs anmeldelse her). På albummet medvirker blandt andre folk fra den meget velanskrevne finske Tomi Leino Trio.
Når Jesper Theis gæster B’Sharp, er det i kvartet-sammenhæng. Foruden kapelmesteren selv består kvartetten af bassisten Olav Gudnason, mundharpemanden Jarno Varsted og den konservatorieuddannede percussionist Niels Rose.
Olav Gudnason kan man læse om i denne artikel under omtalen af koncertarrangementet Modersmålsblues, medens kvartettens to andre medlemmer omtales i det følgende.
Mundharpemanden
Tredje navn i Jesper Theis Band er mundharpemanden Jarno Varsted, der i de senere år har boet i Berlin.
Jarno Varsted kom i blues- og rootsfolkets søgelys som medlem af Young Comets, senere The Young Comets, der fik to fine album på gaden, nemlig Young Comets (2000) og It all comes back (2010).
Anmelderne tog meget pænt imod debutalbummet fra Young Comets (læs for eksempel Gaffas anmeldelse her), og også opfølgeren fik pæne ord med på vejen, men Young Comets lukkede dog efterhånden biksen.
Musikledsager
Jarno Varsted har dog aldrig ligget på den lade side og har gennem sin karriere været musikledsager for bluesnavne som Troels Jensen og H.P. Lange og mange andre.
Eksempelvis på H.P. Lange og Troels Jensen-fuldlængdeudgivelserne Alongside the blues (2004) og Change sometime (2007). Her medvirker, foruden H.P. Lange, Troels Jensen og Jarno Varsted, den legendariske, afdøde kontrabassist Hugo Rasmussen.
Desuden har Jano Varsted spillet live med Thorbjørn Risager (læs her), såvel som Jarno Varsted kan høres på det fremragende Thorbjørn Risager-album Track record (2010). Desuden Jarno Varsted været fast medlem af forskellige ensembler.
Jarno Varsted har også udgivet to egne album, nemlig The things you know so well (2015) og 2017-udgivelsen New songs for harmonica. Især sidstnævnte påkalder sig opmærksomhed.
Grænserne
Her afsøger Jarno Varsted grænserne for bluesmusikken og skaber helt specielle lydbilleder, der næsten er af uhyggeligt overjordiske dimensioner, og som bestemt ikke er for børn (læs anmeldelse her).
På en scene er Jarno Varsted en oplevelse, og i øvrigt fungerer han også som vokalist og guitarist (læs eksempelvis solo-koncertanmeldelse her).
Det bliver spændende at høre, hvad Jarno Varsted bidrager med, når han går på scenen som en del af Jesper Theis Band.
Fjerde mand i Jesper Theis Band er Niels Rose. Ifølge B’Sharps hjemmeside er samme konservatorieuddannet percussionist, der har studeret brasiliansk og indisk slagtøjsspil.
Hans spillestil er intuitiv og original med brug af et mindre hav af slagtøjsinstrumenter, og det bliver interessant at erfare, hvordan og hvad han kan tilføre kapelmesterens musik.
Dansk-finsk blues
Fredag den 17. maj afslutter B’Sharp forårssæsonen med manér, for det er nemlig sangeren, sangskriveren og guitaristen Big Creek Slim, der giver koncert sammen med en håndfuld andre topmusikere fra de blå toners verden.
Til sammen kalder de sig Big Creek Slim Band, men orkesterets sammensætning varierer ofte fra koncert til koncert, og denne aftens konstellation er relativt ny.
Big Creek Slim, der lyder det borgerlige navn Marc Rune, må siges at være vel nok den mest autentiske blues-stemme i Danmark, for ikke at sige i Europa med mere.
Med et kraftigt vokalorgan, der trods Big Creek Slims hvide hudfarve er knaldende sort af karakter, og med en intuitiv forståelse for, og behandling af, bluesidiomet vælter det ud af hele kroppen på ham med the blues.
Fascinerende
Big Creeks stemme lyder som en blanding af Howlin’ Wolf og Captain Beefheart, og man kender den i samme øjeblik, han åbner munden. Man går simpelthen bagover.
Hans guitarspilleteknik har han udviklet til noget yderst effektivt og behandler sin skrammede halvakustiske guitar, som var den en del af ham selv.
Indspilningskarrieren startede med det fine halvakustiske, fascinerende og selvfinansierede album Tumbleweeds i 2007, der blev indspillet i USA. Albummet var et ”visitkort-album” og er aldrig blevet officielt udgivet. Dengang kaldte Marc Rune sig Big Creek Huggy Bear.
Det samme gør sig gældende for opfølgeren – Ninety-nine and a half – fra 2012, der blev indspillet i Brasilien, hvor Big Creek Slim bor en stor del af året.
Priser
Imidlertid blev den velkendte musiker, pladseslskabsindehaver med mere Peter Nande opmærksom på Big Creek Slim, og et frugtbart samarbejde blev indledt.
I skrivende stund er der således udkommet endnu fire Big Creek Slim-album, og alle er de ude på Peter Nandes Straight Shooter Records.
Endvidere er Big Creek Slim blevet tildelt en Danish Music Award Blues for hele to af disse udgivelser. For albummet Keep my belly full fra 2016 (læs anmeldelse her) og for fuldlængdeudgivelsen Good mill blues fra 2017 (læs anmeldelse her. Læs også mere om Danish Music Awards Blues her).
Ydermere vandt Big Creek Slim Danish Blues Challenge 2013 og repræsenterede året efter Danmark ved European Blues Challenge i Riga (læs her). Endelig scorede Big Creek Slim prisen som Årets Danske Blues Navn 2015.
Big Creek Slim har dog aldrig hvilet på laurbærrene, for han er en musiker, der er i konstant udvikling og bevægelse, og som ikke er bange for nye ting.
For eksempel er han i fokus på den første udgivelse fra Peter Nande og Laust Krudtmejer Nielsens aldeles spændende nye tiltag, The Cornbread Project (læs her). Desuden har Big Creek Slim haft mange andre aktiviteter.
(Læs interview med Big Creek Slim her).
Medspillere
Denne aftens udgave af Big Creek Slim Band er selvsagt Marc Rune på vokal og guitar, Peter Nande på mundharpe, sang med mere og den danske bluesscenes grand old man Troels Jensen på tangenter, guitar og vokal.
Hertil kommer finske Tomi Leino Trio, der består af Tomi Leino på guitar, sang og mundharpe, bassisten, guitaristen og sangeren Jaska Prepula og trommeslageren Mikko Peltola.
Sidstnævnte har kunnet høres i Danmark som en del af Big Creek Slim Band flere gange, såvel som alle tre kan høres på debutalbummet fra Jesper Theis, Narrow line.
Tomi Leino Band regnes for at være et af Finlands – eller Skandinaviens – bedste blues- og rootsbands. Trioen har et par roste fuldlængdeudgivelser bag sig, nemlig Get on down (2013) og Hip shootin’ (2016).
Tomi Leino Trio har gæstet Danmark flere gange, hvor de blandt andet har spillet med den amerikanske mundharpemand R.J. Mischo, blues-saxofonisten Terry Hanck fra USA, med den velkendte, herboende afrikanske sangerinde Miriam Mandipira og med den veletablerede danske guitarist Ronni Boysen.
Det er således et særdeles toptunet hold, der rammer Rampelys under navnet Big Creek Slim Band og afslutter forårssæsonen hos B’Sharp den 17. maj.
Tilmed er der ved denne lejlighed cd-release på et nyt live-album med Big Creek Slim.
Se B’Sharps hjemmeside angående billetpriser med mere her.