Den odenseanske jazz-, folk- og bluesfestival Jam Days, der har leveret mængder af fremragende musikoplevelser for mange publikummer gennem seks år i centrum af Odense, er nu en saga blot.
Bluesmusikken har været pænt repræsenteret, og inden for både blues, jazz og folk-genrerne har der gennem festivalens levetid været mange spændende kendte musiknavne, såvel som især navne, man måske ikke kendte i forvejen, at stifte bekendtskab med.
Dertil kommer naturligvis diverse hovednavne (læs for eksempel her og her).
I går, onsdag den 18. september, kunne flere medier rapportere, at Jam Days var gået konkurs.
Succes
På Jam Days-hjemmesiden (her) bekendtgør bestyrelsesformand for foreningen bag festivalen, Peter Sejersen, pr. 19. september 2019 følgende:
JAM DAYS ERKLÆRER SIG SELV KONKURS
”Jam Days 2019 blev en kunstnerisk og arrangementsmæssig succes.
Med nye tiltag som City Walk, Artist Talk, Musikfilm, Fotoudstilling og Musik på Odense Aa og en ny indretning af Farvergården med foodtrucks og langborde blev det samlede program til homogen helhed med fokus på folk, jazz og bluesmusik af høj kvalitet.
Fyens Stiftstidendes anmelder Simon Staun kvitterede med 6 stjerner til det absolutte hovednavn Jamie Cullum og 5 til det andet hovednavn Larkin Poe. Bluesnews.dk kalder programmet det bedste i festivalens historie [læs mere her]. Tilbagemeldingerne fra festivalgæsterne har også været overstrømmende positive. Den nye indretning af festivalpladsen og festivalens program har fået mange roser med på vejen.
Desværre kommer dette års festival ud med et mindre underskud på omkring 70.000 kr., udelukkende pga. at billetsalget ikke gik helt som forventet.
Formand for Jam Days Peter Marquard Sejersen fortæller:
“Efter en katastrofal festival i 2018 hvor publikum svigtede den smalle festival, og vi kom ud med et underskud på 230.000, blev der lagt en ny strategi. Vi valgte at satse større og på at få et virkelig stort navn, der skulle hjælpe med at gøre festivalen mere synlig. En enig bestyrelse valgte at satse på et af de største navne i moderne populærjazz – englænderen Jamie Cullum. Med økonomisk støtte fra bl.a. Odense Kommune, Kulturstyrelsen og Albani indgik festivalens leder sidste efterår en kontrakt med Cullum. Dette generede i sig selv en del presseomtale. Markedsføringen og PR har været massivt tilstede i år og billetsalget var også væsentligt bedre end 2018, desværre ikke nok til at det hele kunne løbe rundt. Sammenholdt med underskuddet fra 2018, anser en enig bestyrelse derfor ikke at det er realistisk at søsætte endnu en festival i 2020. Derfor har foreningen indgivet en konkursbegæring onsdag den 18. september i skifteretten, der så vil fordele de aktiver/passiver der er tilbage i foreningen. Vi håber på forståelse fra de sidste kreditorer, der kun delvist vil få deres tilgodehavende dækket”.
Peter Sejersen fortsætter: ” Vi må desværre konstatere at der ikke er det nødvendige publikums potentiale til at indfri de ambitioner og den musikprofil som Jam Days står for og gerne vil præsentere for sit publikum. Festivallandskabet er desuden massivt i DK og vi må derfor erkende at der måske ikke er plads til denne forholdsvis lille nichefestival. Det er rigtig ærgerligt, for vi har virkelig fået mange positive tilbagemeldinger fra både publikum og artister om konceptet bag festivalen.
Tilbage er der at takke de mange musikere, arrangører, sponsorer, samarbejdspartnere, Odense Kommune, Statens Kunstfond, de mange frivillige og alle vores glade gæster gennem 6 år, for at støtte trofast op om Jam Days.”
På foreningens vegne
Peter Sejersen, bestyrelsesformand”
Beklageligt
Det er mere end almindeligt beklageligt, at Jam Days ikke kunne gå. Måske skyldes dette, at blandt andet det odenseanske publikum ikke havde undersøgt, hvad Jam Days drejede sig om?
Det havde diverse medier i øvrigt heller ikke. Eksempelvis fik selv TV2Fyn (se her) noget i galt i halsen med denne overskrift med mere:
Jazz-festival er gået konkurs
”Festivalen Jam Days må dreje nøglen om efter at have generet et for stort underskud.”
Var Jam Days en jazzfestival?
Nej. Jam Days var en jazz-, blues- og folkfestival, og som sådan gjorde den sig glimrende, når det drejer sig om spændende niche-kvalitetsmusik samt i høj grad store, velkendte navne.
Jam Days var et vægtigt bidrag til det odenseanske – og danske i det hele taget – musikmiljø, og man kan kun ønske, at for eksempel Odense Kommune kan finde penge til at dække det underskud, Jam Days har oparbejdet, og penge til at støtte et Jam Days 2020, så festivalens død kommer til at være kortvarig.