Tekst og foto: Jakob Wandam
Saxofonisten og sangeren James Martin fra New Orleans spiller i disse dage en række koncerter med sine medbragte musikere samt den danske pianist Chris Copen. Søndag den 5. juni gjaldt det spillestedet Charlie Scott’s Bar i Skindergade i København.
Charlie Scott’s er vel nok Københavns førende venue, når det drejer sig om New Orleans-musik. Og søndagens koncert var netop en hitparade med nogle af de sange, som byen er kendt for. Det betød et miks af jazz, blues, rhythm & blues og funk i standarder som Fats Dominos ”Blue Monday” og ”All by myself”, James Crawfords ”Iko iko”, Earl Kings ”Big chief” og Louis Armstrong-hittene “St. James Infirmary” og ”What a wonderful world”.
James Martin spillede desuden et par af sine egne numre, og han har da også gnubbet skuldre med flere af de store som Dr. John, Trombone Shorty og Allen Toussaint.
Revanche
Sidste gang, Bluesnews.dk så James Martin, var i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival i 2018. Den gang ærgrede vi os over en lidt for kontrolleret James Martin og en koncert, der virkede glatpoleret (læs mere her). James Martin havde således en revanche til gode, og heldigvis greb han muligheden.
Koncerten på Charlie Scott’s var nemlig præget af en herlig umiddelbarhed og meget direkte energi. Opstillingen med James Martin på vokal og saxofon, Walter Lundy på trommer, Steven ”Tuba Steve” Glenn på sousafon og Chris Copen på klaver og orgel var en relativt minimalistisk bandsammensætning, og det resulterede i en rå og gadejazz-lignende lyd.
Især det faktum, at det var sousafonen, der var ansvarlig for alle bas-toner, gjorde musikken pågående og jordbunden. Og i samspil med de march-lignende second line-trommer skabte Tuba Steves sousafon en rytmik, der næsten kan sammenlignes med det nordlige Mississippis fife & drum-blues.
Det gav også masser af albuerum til solistpræstationer fra især James Martin og Chris Copen, men der var også indlagt plads til flere soloer fra både trommer og sousafon. James Martin selv benyttede ofte lejligheden til at jazze igennem på nogle heftige saxofon-improvisationer, for eksempel på hans egen ”Same old same old”, hvor han sågar fik indflettet bidder af temaet fra Ghostbusters.
Spændvidde
Chris Copen demonstrerede noget af sin spændvidde eksempelvis med lystigt rullende pianotoner på ”Blue Monday” og cubansk-inspirerede rytmer på ”St. James Infirmary”. Han leverede en tør honky-tonk-lyd på ”When the saints go marching in” (hvor Tuba Steves sousafonsolo desuden parafraserede ”Smoke on the water”) og drømmende blidt solospil på ”Southern nights”.
Som altid var Chris Copen i storform på Dr. John-numrene. ”Right place, wrong time” bød på en superb og nærmest uforskammet funky orgelsolo (og citater fra Stevie Wonders ”I wish”), og ”Such a night” var igen et glansnummer for Copen – og aftenens eneste leadvokal fra hans side.
Ellers var det James Martin, der agerede sanger, og selv om han af og til nåede grænserne af sit register, og også overskred dem, var han i det store hele en velsyngende og selvsikker vokalist.
Belønnet
Man kunne godt have ønsket sig et lidt større publikum på Charlie Scott’s denne pinsedag, men efterhånden som aftenen skred frem, og tonerne sivede ud på gaden, dukkede der heldigvis flere mennesker op. De funky second line-rytmer fik også folk på dansegulvet, så bandets energiske optræden blev belønnet. Og på James Martins opfordring sang publikum med, når de skulle, hvad enten det var call-and-response på ”Iko iko” og ”When the saints … ” eller fællessang på ”What a wonderful world”.
Som nævnt indledningsvis var koncerten på Charlie Scott’s én af flere James Martin-optrædener i hovedstaden. I aften, fredag den 10. juni klokken 22, spiller James Martin Band med samme opstilling som Charlie Scott’s NOLA All Stars på Drop Inn i Kompagnistræde (billetter kan købes her).
Og lørdag den 11. juni klokken 16 mødes musikere fra James Martin Band og Tuesday Night Brass Band i JBL Pocket Size Brass Band under ledelse af Johan Bylling Lang. Det sker på Christian Langes Plads i Sydhavnen i forbindelse med SV-Festival. Det bliver helt sikkert festligt, og der er gratis adgang.