Koncertanmeldelse: Mukherjee Blues, KulisseLageret, Horsens

Mukherjee Blues

Tekst og foto: Jakob Wandam

Lørdag den 10. oktober klokken 22 var der sæsonstart for Blueskartellet i Horsens. Efter syv lange måneder med både sommerferie og ufrivillig corona-pause havde byens bluesforening inviteret til koncert på KulisseLageret med københavnske Mukherjee Blues.

Oscar Mukherjees blues-bande har i nogle år været fast inventar på Mojo Blues Bar i hovedstaden (læs for eksempel her), og de har også været rundt i landet på diverse festivaler i Køge (læs her), Fredericia (læs her) og Vejle (læs her) m.m., hvor de løbende har spillet sig tættere ind på hinanden og forbedret publikumskontakten.

Oscar Mukherjee

I Horsens var Mukherjee Blues et ubeskrevet blad, men der er ingen tvivl om, at de vil blive husket efter lørdagens koncert. Ganske vist var der ikke voldsomt mange publikummer til stede – corona-restriktioner og –usikkerhed satte sit præg på fremmødet – men de, som var der, fik en opvisning i gnistrende Chicago blues og smittende spilleglæde. Og det var et medlevende og modtageligt publikum, som var mødt op.

Vikar

Jesper Haugaard

Mukherjee Blues’ faste bassist Søren Bøjgaard var blevet forhindret i at deltage grundet andre forpligtelser, så der var indkaldt en vikar i skikkelse af Jesper Haugaard. Det var en særdeles erfaren herre, hvis cv omfatter en årrække hos Kim Larsen & Kjukken samt indspilninger med Nalle og mange andre.

Jesper Haugaard havde således ingen problemer med at glide ind ved siden af Asmus Jensen (trommer), Jakob Holm (guitar) og Oscar Mukherjee (guitar og sang).

Oscar Mukherjee

Og kvartetten var tændt fra begyndelsen. De startede ganske vist gelinde med Jimmy Reeds ”Close together”, men allerede her bemærkede man, hvorledes Oscar Mukherjees vokal bliver stærkere og mere selvsikker for hver gang, han optræder. Jakob Holm leverede aftenens første solo, vanen tro med en sublimt lækker guitartone.

Oscar Mukherjee indledte dernæst Sonny Boy Williamson II’s ”Help me” med nogle fede bends, og i sangens soloforløb arbejde han med sin iskolde Gibson-tone stille og roligt et mere og mere intenst udtryk op. Det var suverænt soloarbejde, og i det hele taget var det præcis sådan, en Chicago blues skulle skæres.

Flænsende toner

Endnu et Sonny Boy Williamson-nummer, ”She’s my baby”, fulgte, inden der diskret blev skiftet spor med B.B. Kings ”You know I love you”. Den startede som en stille soul blues, indtil Oscar Mukherjee skruede op og flåede de mest intense, flænsende toner ud af strengene.

Oscar Mukherjee

Mukherjee Blues’ sæt (man havde fravalgt at holde pause undervejs, da baren alligevel var lukket klokken 22) var en opvisning i oldschool-Chicago blues, men der blev også plads til et par af Oscar Mukherjees egne sange. Publikum tog med stor begejstring imod den fine ballade ”The road” – med sangskriveren på mundharpe – og den fede soul blues ”Domino”, som var endnu en demonstration af Oscar Mukherjees uhyre veludviklede evne til gradvis at lade en guitarsolo folde sig ud.

Jesper Haugaard og Jakob Holm

Jakob Holm stod ikke tilbage for kapelmesteren, og han rullede sig blandt andet ud på Elmore James-nummeret ”I can’t hold out” (også kendt som ”Talk to me baby”). De to guitarister klæder virkelig hinanden. Holms spillestil er mere jazz- og rhythm & blues-påvirket end Mukherjees Chicago-orienterede spil, hvilket sætter dem i stand til at supplere hinanden godt. Men de har den stramme disciplin og det skarpe, bidende spil til fælles, og så har de i øvrigt hver deres eminent fede tone.

Asmus Jensen

Guitaristerne spillede godt op til hinanden på scenen og gav publikum et underholdende show, uden at det udartede i koreograferede Shadows-dansetrin. Samtidig var rytmesektionen usvigelig sikker og spillede spændstige Chicago shuffles uden på noget tidspunkt at gå i tomgang. Asmus Jensens rumba-agtige, dansende trommespil på Freddie Kings instrumentale ”Heads up” og publikums-pleaseren ”Killing floor” var en sand fornøjelse, lige som begge numre bød på fine soloer af både ham og Jesper Haugaard.

Glansnummer

Jakob Holm

Guitar Slim-klassikeren ”The things that I used to do” var endnu et glansnummer for Oscar Mukherjee. Han havde nu skiftet til en Fender Stratocaster, som han betjente på aldeles formidabel vis med solospil i særklasse. En hurtig byttehandel bragte Stratocasteren i hænderne på Jakob Holm til Chuck Berrys hæsblæsende rock & roll-hit ”Carol”, og sikke det rykkede! ”Kraftedeme i orden koncert!” noterede Bluesnews.dk’s skribent i sin bog.

Det var Deres udsendte ikke alene om at synes, og en (ganske vist forbudt) stående applaus fordrede et ekstranummer fra Mukherjee Blues. Det blev John Fogertys ”Long as I can see the light”, en sagte, fint sunget ballade, der således fik den kollektive puls ned med dejligt organisk basspil af Jesper Haugaard og ditto guitararbejde af Oscar Mukherjee (atter på Stratocaster).

Oscar Mukherjee og Jakob Holm

Det er muligt, at fremmødet var vel sparsomt ved denne Blueskartellets sæsonåbning, men lur os, om ikke Mukherjee Blues alligevel bliver talk of the town i det horsensianske bluesmiljø efter lørdagens koncert.

Mukherjee Blues bliver bare bedre og bedre, og hvis bandet fortsætter disse udviklingsmæssige syvmileskridt, er der nærmest ingen grænser for, hvad de kan byde på, næste gang de kommer til byen.