Tekst og foto: Peter Widmer
Det var varmt, rigtig varmt. En bagende sol skinnede ned på musikere og publikum fra en skyfri himmel lørdag den 24. august 2019, hvor Mukherjee Blues var klar på Sailor Scenen på Vejle Fjord Festival, på området ved lystbådehavnen i Vejle.
Mukherjee Blues-koncerten var berammet til at starte kl. 12.15 med sluttidspunkt kl. 13. Imidlertid måtte orkesteret trække tiden lidt, da en cirkusforestilling med akrobater og musik, der foregik på et sejlskib næsten over for Sailor Scenen, lige skulle overstås, før Mukherjee Blues kunne komme i gang.
Det kom de fire musikere, der udgør Mukherjee Blues, med omkring 15 minutters forsinkelse, men så var der også blå toner i luften for alle pengene i den næste lille times tid.
Mukherjee Blues består af guitaristen, sangeren og sangskriveren Oscar Mukherjee, guitaristen Jakob Holm, trommeslageren Asmus Jensen, der også lejlighedsvis høres på kor, og bassisten Søren Bøjgaard.
Garvede musikere
Det er tre garvede musikere, den unge orkesterleder Oscar Mukherjee, der er i starten af tyverne, omgiver sig med i Mukherjee Blues.
Søren Bøjgaard har i årevis været bassist hos Thorbjørn Risager, mens Asmus Jensen – ”Danmarks bedste shuffle-trommeslager” – blandt andet vil være kendt for sit virke med Delta Blues Band.
Asmus Jensen har, foruden mange andre, desuden samarbejdet med den amerikanske guitarist, sanger og sangskriver Omar Kent Dykes som en del af sammes trio Omar and the Howlers.
Ovennævnte tre musikere udgjorde fra starten Mukherjee Blues og kan høres på debut-ep’en The Vibe recordings (læs anmeldelse her).
Tilføjelsen
Imidlertid blev den oprindelige trio i indeværende år til en kvartet med tilføjelsen af guitaristen Jakob Holm. Samme er en yderst erfaren, konservatorieuddannet musiker med baggrund i jazz-verdenen, hvor han har flere indspilninger bag sig, blandt andet sammen med jazz-notabiliteter som den amerikanske bassist Marc Johnson, den danske trommespiller Anders Mogensen og landsmanden Jacob Anderskov.
Jakob Holm har også haft egne jazz-ensembler, men er en åbensindet musiker, der også har udforsket andre musikområder end jazzens. Tilmed er han en rutineret musikunderviser, der blandt mange andre havde Oscar Mukherjee som elev på Sankt Annæ Gymnasium i København.
Nu spiller altså lærer og elev sammen i Mukherjee Blues, men rollerne er nærmest byttet om, for her er det Oscar Mukherjee, der giver Jakob Holm lektier for med hensyn til blues.
Imidlertid er der selvsagt tale om et samarbejde, der trods aldersforskellen på Jakob Holm og Oscar Mukherjee fungerer optimalt, og hvorfor ikke? Musik kender ingen aldersgrænser.
Stramt
Mukherjee Blues leverede stramt samspil fra første færd, og at Jakob Holm også er i stand til at tackle the blues, var der ingen, der var i tvivl om i dagens hede middagsstund.
Der blev lagt ud med knald på i form af Jimmy Reeds ”Close together”, der blev fulgt af en aldeles swingende version af Sonny Boy Williamson II’s klassiker ”Help me”.
Netop swingende er et prædikat, man sagtens kan hæfte på bandets rytmegruppe, der med kraft, finesse og perfekt timing drev musikken flot fremad under hele koncerten.
Oscar Mukherjee leverede en lang, bidende guitarsolo, mens Jakob Holm supplerede med anskuelsesundervisning i rytmeguitarspil. Desuden demonstrerede Oscar Mukherjee, at han er ved at mestre de mere kraftige vokaludladninger, hvor hans stemme ellers bredt set har været temmelig afdæmpet.
Sangforedrag
Det ret talstærke – og stødt voksende – publikum blev dernæst trakteret med et varieret sangforedrag ved Oscar Mukherjee i endnu et Sonny Boy Williamson-nummer, nemlig en vuggende version af ”She’s my baby”.
Her kom Jakob Holm til fadet med en fornem, fuldfed guitarsolo, der virkelig foldede sig ud på bedste vis, og havde man ikke fået sved på panden af den bagende sol, så fik man det ved at lytte til Jakob Holms ekvilibristiske strengeleg.
Ikke blot spillede kvartetten bluesklassikere i egne klædelige nyfortolkninger, man fik eksempelvis også den blidt duvende Oscar Mukherjee-komposition ”Domino”.
Her demonstrerede de to guitarister atter deres fornemme sammenspil, og nummeret blev afsluttet med en lang duo-guitarafslutning, der ramte lige i hjertekulen.
Økonomiske
Det var ikke kun det de to guitarister, der konstant understøttede hinandens spil, man lagde mærke til. Rytmefolkene kom nemlig også hver for sig i fokus med små solo-opvisninger, der tog kegler.
Både Søren Bøjgaard og Asmus Jensen viste sig at være økonomiske i deres spil, og hvor man ofte har oplevet kilometerlange, kedelige trommesoli, udfoldede Asmus Jensen sig i et par soloer, der havde en absolut tilpas længde, og som var præget af både friskhed og opfindsomhed.
Asmus Jensen sang desuden kor i en bastant, næsten danseprovokerende udgave af Willie Dixons ”Let me love you, baby”.
Samme indeholdt nogle utroligt velsvungne guitarguirlander og krasse soli fra både Jakob Holm og Oscar Mukherjee, og så var der feedback, så det ville noget.
Bo Diddley
Det var et prisværdigt træk af Mukherjee Blues at hive Bo Diddley op af deres musikalske godtepose i form af klassikeren ”Mona”, der blev kvartettens afslutningsnummer.
Samme blev spillet i en lang version med en fin trommesolo sparket ind. Tilmed anvendte Asmus Jensen, der virkelig var i hopla, maracas, hvilket gav en god virkning. Jakob Holm og Oscar Mukherjee glimrede desuden med flot unisont guitarspil.
Desuden hørte man Jakob Holm og Asmus Jensen alene i en længere passage, som gik rent ind hos det lydhøre publikum.
Jakob Holm fremturede endvidere med fede guitarlyde, fedt akkordspil samt solo-arbejde, så det forslog, og så blev han atter godt suppleret af Oscar Mukherjee.
Kl. 13.14 var Mukherjee Blues-koncerten slut, og musikerne forlod Sailor Scenen til bragende klapsalver fra et blandet men absolut blues-modtageligt publikum. Mukherjee Blues hører man gerne igen, om det så skal være udendørs, som det var tilfældet denne lørdag middag, eller indendørs.
Mukherjee Blues er under alle omstændigheder garant for en gang velspillet blues med indlagte funurligheder leveret af fire musikere, der virkelig kan deres kram.