Det er den sydfynske sanger, sangskriver og guitarist Klaus B. Jensen, der står i spidsen for Baba & the Tonebones, der såmænd holder til på Fyn. Samme Klaus B. Jensen har begået al musik og samtlige engelsksprogede tekster på det seneste udspil fra Baba & the Tonebones, der har titlen Throw them bones.
Klaus B. Jensen har i mange år været en prominent figur i det fynske bluesmiljø og har optrådt under flere forskellige navne og i mindst lige så mange konstellationer. Han har for eksempel optrådt i duo-format og solo under navne som KB Jay og under det borgerlige navn Klaus B. Jensen. Mundharpemanden Poul Ewald har Klaus B. Jensen også både optrådt og indspillet en cd med.
Klaus B. Jensen har også førhen stået i front for flere bands og har en stribe lp/cd-udgivelser bag sig, for eksempel under navnet Mad Dog Baba & the Tonebones, der indspillede albummet Bullfrog jump i 2011 (læs her).
Klaus B. Jensen danner desuden duo med den jazz- og bluesinspirerede sangerinde Maja Kvist, som han blandt andet kunne høres med i september sidste år (læs her). De to optræder under navnet Klaus & Maja og kan for eksempel opleves på Køge Blues Festival 2021 den 2. oktober i år (læs her og her).
Der har været flere udgaver af Baba & the Tonebones, og den udgave, der i januar 2019 varmede op på spillestedet Posten for et andet fynsk musiknavn, nemlig Blues Brothers Souvenir Show, er et helt andet band end det, der står bag Throw them bones (læs i øvrigt her).
Throw them bones er indspillet af Klaus B. Jensens faste, skarpe hold, der er: Klaus B. Jensen (guitar/sang), Heine Hansen (tangenter), Søren Lund (bas) og Poul Amaliel (trommer).
Desuden medvirker en håndfuld gode gæstemusikere, nemlig: Maja Kvist (vokal), Rasmus Fribo (sax), Mads la Cour (trompet), Anders Ringgaard (trombone), Henrik Vestergård (mundharpe) og Lars Kierkegaard (orgel).
Throw them bones er i øvrigt indspillet i det svendborgensiske Kirkegaardens studie og er støttet af Svendborg Kommune samt af KODAKULTUR. Og lyden? Dén er aldeles glimrende, og de forskellige musikeres indsatser kommer fint til deres ret i det indbydende miks af blues-, soul- og New Orleans-toner, de præsenterer her.
Cd’en indeholder 11 numre, og der lægges ud med den swingende ”Billy’s blues” med Klaus B. Jensens indtrængende vokal i centrum, flankeret af fine pianotriller og spændstigt rytmegruppearbejde. Den langsomme ”Sweetwater blues” har Klaus B. Jensens udmærkede slide-guitarspil i centrum.
Samme understøttes af blandt andet fede orgeltoner og Maja Kvists præcise korarbejde. Den rullende ”Going home”, der har New Orleans-stemning over sig og Klaus B. Jensens gedigne, rå guitarspil og vokal i centrum, fungerer virkelig godt.
Tilmed er der fedt piano-arbejde og ditto trommearbejde at glæde sig over. Prominente, præcise bastoner indleder ”You must be crazy”, og Klaus B. Jensens vokal er omdrejningspunktet i dette vuggende nummer.
Den indtrængende ”Blood red moon” følger, og her anvender Poul Amaliel whiskers virkningsfuldt, og Maja Kvists lille solo-vokalsekvens fungerer fint. Det samme kan kun siges om hendes og Klaus B. Jensens duo-vokalarbejde.
Så er der pludselig tryk på gæstehornene i ”Where the lions roam”. Desuden er der velunderstøttende orgeltoner og en fin bassolo ved Søren Lund. Og Klaus B. Jensen har riv i sin guitar og grovfilen fremme vokalt. Et funky højdepunkt med godt med blæs. Blæs er der også på saxofonen i den pågående ”Life is just a game”, der indledes med trommer.
”Crackin’ wheels” indledes med akustiske guitartoner, og så er Henrik Vestergård fremme med interessante mundharpetoner, der supporterer Klaus B. Jensens vokal fint. Der er næsten noget country-agtigt over dette nummer, der trods en del kvaliteter ikke er den skæring, der ligger bedst i ørerne.
”Step out in the sun” er et fedt, funky nummer, der næsten vinker til Junior Wells-klassikeren ”Messing with the kid” i visse passager. Der er godt janitshar-arbejde, ditto tangent- og bas-arbejde og effektfuldt korarbejde ved Maja Kvist i samklang med Klaus B. Jensens stemme.
Afslutningsnummeret ”Two time sugar” har Klaus B. Jensens akustiske guitarspil og indtrængende vokal i fokus sammen med Henrik Vestergårds mundharpe. De to støttes fornemt af bas, tangenter og trommer i denne lettere slæbende komposition.
Her kommer Klaus B. Jensens guitarspil til sin ret, også i fint samspil med den prominente bas.
Baba & the Tonebones har lavet et varmt, varieret og sympatisk album. Her er ikke tale om nogen form for musikalsk revolution. Nervepirrende kan man heller ikke kalde Throw them bones, der desuden har lidt inkognito over sig.
Imidlertid er der tale om et solidt album, der med sine elleve udmærkede Klaus B. Jensen-numre og med orkesterlederens og hans kapable medmusikeres fortolkninger af samme kommer lytteren i møde med åbne arme og musikalsk foder til forskellige situationer.
Så er det blot op til lytteren at komme musikken i møde, og gør man dét, får man sig en blues-musikalsk oplevelse, man gerne opsøger igen.
Throw them bones udkom den 28. februar på cd og vinyl.