A handful of aces er rigtig godt nyt for dem, der holder af god, traditionel Chicago blues.
Albummet er det første udspil fra det multinationale projekt The European Blues Aces, som består af nederlandske Hein Meijer alias Little Boogie Boy (guitar og vokal), engelsk-tyske Roger C. Wade (mundharpe og vokal), tyske Christian Rannenberg (klaver og vokal), finske Jaska Prepula (bas) og finsk-danske Mikko Peltola (trommer) (læs mere om The European Blues Aces her).
De fem musikere stiller således op i standard-Chicago blues-formation på en bluesplade, der virker som et demokratisk projekt. Meijer og Wade deler leadvokalerne stort set ligeligt imellem sig, mens Rannenberg synger for på et enkelt nummer. Selv om de stilistiske forbilleder er orkestre fra Chicago bluesens storhedstid, hvor Muddy Waters’ band i 1950’erne var kulminationen, er der altså her ikke tale om en stjerne med backingband. Hverken vokalt eller instrumentalt er der nogen, der stjæler spotlyset; det er ikke solistpræstationer, der præger A handful of aces, men lyden af et samspillende band, hvor guitar, mundharpe og klaver – og for den sags skyld vokal – virker lige så understøttende for det samlede produkt som bas og trommer.
Rytmegruppen Jaska Prepula og Mikko Peltola kender vi fra Tomi Leino Trio, og man kan nikke genkendende til dét orkesters rå og prunkløse tilgang til bluesmusikken i produktionen af A handful of aces. Der er ikke krediteret nogen producer på albummet, så vi må formode, at det er bandet selv, der er ansvarlige, og de har gjort det godt – netop fordi pladen ikke lyder produceret, men snarere som et vidnesbyrd om et velspillende band, der mødes live i studiet. Den upolerede lyd gør, at man som lytter føler, at man sidder midt mellem musikerne, eller måske foran scenen i en lille juke joint. Tæt, men stadig med luft nok i fremførelsen til, at det ikke bliver fortættet.
The European Blues Aces spiller numre af urban blues-koryfæer som Albert King, Big Bill Broonzy og Magic Sam og lidt mindre kendte Chicago-navne som Eddie Taylor, Andrew ”Blueblood” McMahon og Jazz Gillum. Med undtagelse af Magic Sams West Side Chicago-klassiker ”All your love”, der afslutter albummet, har The European Blues Aces undgået de mest fortærskede numre og kaster i stedet rosværdigt lys over nogle af de knap så kendte perler fra Chicago-sangbogen. Hertil kommer et par nye sange af Roger C. Wade og en enkelt af Christian Rannenberg, og de holder stilen på fin vis.
Resultatet er en virkelig vellykket bluesplade, der hylder den klassiske Chicago blues’ dyder, men stadig besidder en herlig friskhed i kraft af både repertoirevalget og umiddelbarheden i fremførelsen.