Blues Alive Festival i nye rammer i Horsens

Tekst: Jakob Wandam

Blues Alive Festival i Horsens har levet en lidt omtumlet tilværelse. Oprindelig afholdt Blueskartellet, den stedlige bluesforening, Horsens Blues Festival som en årligt tilbagevendende begivenhed i årene 2007-2016. Det var en festival, som strakte sig over to dage og fandt sted i Teaterbygningen og KulisseLageret.

I 2017 lagde man konceptet, om flyttede til Håndværkerforeningens lokaler og skar festivalen ned til en enkelt dag med navnet Keeping the Blues Alive Festival.

Året efter blev navnet forkortet til Blues Alive Festival, men det var fortsat Håndværkerforeningen, der dannede de fysiske rammer for festivalen i 2018, 2019 og 2021 (2020-festivalen måtte aflyses på grund af corona-nedlukningen). Det var ikke uproblematisk, for selv om Håndværkerforeningen bød på gode publikumsforhold, kæmpede Blues Alive Festival med lyden i foreningens lokaler, og Bluesnews.dk kritiserede da også lydforholdene både i 2019 (læs her) og især i 2021 (læs her).

Helt nye rammer

Kilden

Blueskartellet har været lydhør over for kritikken, og derfor er Blues Alive Festival 2022 rykket til helt nye rammer i bygningen Kilden. Der er tale om en nyopført bygning, som ligger der, hvor arbejderbevægelsen for 100 år siden opførte en forsamlingsbygning. Det oprindelige Kilden, som også rummede Sct. Ibs Skole, brændte ned til grunden i 2018, og første spadestik til den nye bygning blev taget i januar 2020.

Jesper Bjarnesen
Foto: Frank Nielsen

På den nærmest spritnye scene i Kilden byder Blueskartellet på fem bluesnavne fra ind- og udland. Det hele bliver bundet sammen af konferencier Jesper Bjarnesen, som efterhånden har en del års erfaring i denne funktion. Ud over at have styret slagets gang ved mangen en bluesfestival i Horsens, var Jesper Bjarnesen musikalsk konferencier, da European Blues Challenge blev afholdt i byen i 2017 (læs her).

Men Jesper Bjarnesen har også de musikalske meritter i orden med en lang og alsidig karriere, der aktuelt ser ham som frontfigur i orkestret JB & the Hüggeli (læs meget mere om Jesper Bjarnesens indspilningskarriere her).

Kult-bluesmand

Kent Thomsen
Foto: Frank Nielsen

Første band på scenen bliver Kent T. & the Delta Grinders. Orkestret debuterede i 2020 (læs her), men der er tale om musikere med mange års respektiv erfaring. I spidsen står den danske kult-bluesmand, sangeren og guitaristen Kent Thomsen. Han agerede i 1990’erne sideman for Allan Olsen og Peter Belli, inden han i 2012 i eget navn udsendte pladen Så’n er dét med rå, dansksproget blues.

Siden indgik Kent Thomsen sammen med Niels Nello Mogensen og Henrik Hansen i bluestrioen Thomsen-Nello-Hansen, og cirka 2020 tog han Henrik Hansen med sig ind i Kent T. & the Delta Grinders (læs mere om Kent Thomsens karriere her).

Mundharpespilleren og sangeren Henrik Hansen kendes bedst fra orkestrene Mojo Hands og Trouble Cats og spiller stadig med sidstnævnte. Men han har også optrådt med Kenn Lending og Nello i allstar-bandet Silver & Blue, i duoformat med Martin Blom og meget andet (læs om Henrik Hansens indspilningskarriere her).

Claus Daugaard
Foto: Frank Nielsen

På bas med mere finder vi multiinstrumentalisten Morten Husted. Denne er især kendt for en mangeårig karriere hos Helge Engelbrechts Neighbours, men har spillet på dusinvis af plader med alle fra Dræsinebanden og Tørfisk til Humleridderne og Skullclub.

Senest tilkomne i Kent T. & the Delta Grinders er trommeslager Claus Daugaard, der sluttede sig til orkestret i 2021 (læs her). Daugaard er den med rette måske mest anerkendte trommemand i dansk blues med fast tjans i toporkestre som Ole Frimer Band og Shades of Blue.

Det er altså et stærkt besat Kent T. & the Delta Grinders, der skal rive publikum i Horsens gennem et sæt med intens, Chicago-baseret blues med masser af både bid og humor. Kent T. & the Delta Grinders spiller klokken 16.

Musikalsk overskud

Uffe Steen og James Loveless
Foto: Frank Nielsen

Der bliver ikke lang tids hvil til Claus Daugaard, for klokken 17.30 sider han bag trommerne igen, denne gang hos Shades of Blue. Her er han sammen med James Loveless (vokal), Uffe Steen (guitar) og Morten Brauner (bas).

Shades of Blue har, med afbrydelser, sat deres præg på den danske bluesscene, siden de blev dannet i Aarhus i slut-firserne. Det har blandt andet indbragt dem Blues Liveprisen, som Shades of Blue blev tildelt ved Danish Music Awards Blues i 2018 (læs her). Begrundelsen lød blandt andet: ”Sublimt, sammentømret og teknisk suverænt med musikalsk overskud af uanede højder. I et mere end behageligt lydniveau fremføres klassikere og egne sange elegant, dynamisk, overlegent.”

Morten Brauner
Foto: Frank Nielsen

Fire album er det blevet til siden debuten i 1989. Derudover har de fire medlemmer optrådt og indspillet i talrige andre sammenhænge. Således er Morten Brauner netop nu aktuel med The Doors Legacys debutalbum Live in concert, lige som han samtidig er medlem af Trouble Cats og har slået sine folder i Blue Junction.

Sidstnævnte talte også Uffe Steen, der tillige har succes både som leder af sin Uffe Steen Trio (der netop har afsluttet en fælles turné med Vestbo Trio i anledning af deres album Grooves (læs anmeldelse her)) og som medlem af Grarup Allstars. Uffe Steen har en lang og alsidig indspilningskarriere bag sig, der rummer både jazz, blues og meget andet (læs mere her).

Frontmanden James Loveless synger også jazz i sin Loveless Blue Jazz Quintet. Han har endvidere blandt andet sunget gospel blues i trioen Loveless-Poulsen-Snider og i makkerskab med H.P. Lange (læs om James Loveless’ indspilninger her).

Sydafrikansk bluesmand

Dan Patlansky

Bluesrock-musikeren Dan Patlansky har besøgt Horsens flere gange tidligere. Blandt andet spillede han på Horsens Blues Festival i både 2013 og 2014, og han har en stor stjerne hos det lokale publikum.

Patlansky, der synger og spiller guitar, er noget så eksotisk som en sydafrikansk bluesmand. Han er født i Johannesburg i 1981 og blev først grebet af Pink Floyd, inden han opdagede Stevie Ray Vaughan og kastede sin kærlighed på bluesen.

Dan Patlansky

Dan Patlansky pladedebuterede i 2000 med Standing at the station, hvilket førte til en kontrakt med det hæderkronede pladeselskab Blue Note, som udsendte opfølgeren True blues i 2004. I alt er det blevet til en halv snes album fra Dan Patlansky, som er blevet taget godt imod: Både Dear silence thieves (2014) og IntroVertigo (2016) blev eksempelvis kåret som årets album i webmagasinet Blues rock review.

Tilmed er Dan Patlansky blevet tildelt priser af Blues & soul magazine og Total magazine, og i hjemlandet vandt han en South African Music Award i 2019. Det var hans udgivelse Perfection kills, der blev kåret som ”Best Rock Album”.

Dan Patlansky spiller klokken 19.30, og med sig har han dansk backing i form af Christian Pedersen på bas og Mathias Rindom på trommer. Det er altså en klassisk powertrio, man kan opleve på Blues Alive Festival.

Postmoderne bluestiltag

The Cornbread Project
Foto: Frank Nielsen

Peter Nande og Laust ”Krudtmejer” Nielsen tiltrak sig en del opmærksomhed, da de i januar 2020 lancerede deres postmoderne bluestiltag The Cornbread Project. Her kombinerede de dyb roots-blues med loops, beats og samples og skabte noget, der ikke var hørt tidligere i den danske bluesverden.

På det meget velanmeldte debutalbum Catawampus (læs anmeldelse her) fik de vokal assistance fra blandt andre Troels Jensen og James Harman. Harman døde sidst år, og Troels Jensen gik herfra i 2020, så de er selvsagt ikke en del af live-udgaven af The Cornbread Project. Det er til gengæld to af pladens andre vokalister, Richard Farrell (Trainman Blues) og Sahra da Silva.

Peter Nande
Foto: Frank Nielsen

Peter Nande er på sang, mundharpe, SPD (sampling pad demo) og percussion, og Laust ”Krudtmejer” Nielsen optræder på bas. De suppleres af Nicklas Kure på guitar og Marco Diallo på trommer og SPD, og det sker klokken 21.

Det danske bluespublikum kender Peter Nande som solist og bandleder og som sparringspartner for blandt andre Big Creek Slim, Tim Lothar og Mik Schack (læs om Peter Nandes indspilningshistorie her). Samtidig er han producer, pladeselskabsmand, koncertarrangør og allround-initiativtager inden for bluesmusikken, og senest har han været med til at danne ørkenblues-bandet TogoRhino.

Laust ”Krudtmejer” Nielsen er sammen med Richard Farrell primus motor i det prisvindende band Trainman Blues. Han har produceret og turneret med amerikanske Jimmy Burns, og herhjemme spiller han blandt andre ofte med Sahra da Silva, når ikke han er fast jamvært på Mojo Blues Bar i København.

Soul blues-stjerne

Johnny Rawls
Foto: Jakob Wandam

Aftenens sidste navn på Blues Alive Festival 2022 er den amerikanske soul blues-stjerne Johnny Rawls. Rawls er en hyppig og populær gæst i Danmark, hvor han ikke blot har turneret mange gange, men også indspillet. En live-optagelse af ”Stormy Monday” fra Vejle fandt vej til hans koncertalbum Live in Europe (2020), og studiealbummet fra samme år, Where have all the soul men gone, var indspillet i Heyman Studios i København.

Det samme gælder Johnny Rawls’ spritnye Going back to Mississippi, der udkom den 4. oktober. Ud over at være optaget i Christian Heyman Zinckernagels københavnske studie har albummet fået blæserassistance af danske Peter W. Kehl og Johan Bylling Lang (læs mere her og her).

Kenan Özdemir og Erkan Özdemir
Foto: Jakob Wandam

De er dog ikke med i Horsens, men det er til gengæld Johnny Rawls’ faste europæiske band (som også spiller på albummet): Alberto Marsico på orgel, Kenan Özdemir på guitar, Erkan Özdemir på bas og Levent Özdemir på trommer. Det er en håndfuld sande road warriors med masser af live-erfaring fra turnéer med Rawls, Kirk Fletcher, Memo Gonzalez, Shawn Pittman, Trudy Lynn, Tad Robinson og andre.

Johnny Rawls er soul blues- og southern soul-sanger af den gamle skole, der stilmæssigt trækker på navne som Bobby ”Blue” Bland og Joe Tex. Selv er Johnny Rawls ikke mindst påvirket af O.V. Wright, i hvis band han spillede guitar i en årrække, og af vennen Otis Clay.

Johnny Rawls og Erkan Özdemir
Foto: Jakob Wandam

Og Johnny Rawls mestrer kunsten at skabe en soul blues-fest med det helt rette miks af silkebløde sjælere og svedige, funky uptempo-numre. Det har Bluesnews.dk bevidnet flere gange, senest på Dexter i Odense sidste år (læs her).

Johnny Rawls og hans band går efter planen på scenen klokken 22.30 og får således opgaven med at sende publikum glade hjem fra Blues Alive Festival 2022.

Har man lyst til at være blandt de glade publikummer ved Blues Alive Festival i Kilden lørdag den 29. oktober, kan man købe billet her. Adgang til musikken koster kr. 395, og det er muligt at tilkøbe spisning fra buffeten for kr. 130. Læs mere om de optrædende og om praktiske forhold på festivalens hjemmeside her.