Tekst: Peter Widmer og Jakob Wandam
I denne uge blev det atter muligt at gå ud og høre live-musik i Danmark, og de danske bluesforeninger står på spring med masser af gode blueskoncerter i foråret 2022.
Det gælder for eksempel Danmarks ældste bluesforening B’Sharp – Silkeborg Rhythm’n Blues Association, som afholder fleste af sine koncerter på spillestedet Rampelys på Bindslevs Plads 6 i det centrale Silkeborg.
Sådan er det også i indeværende forår. En enkelt undtagelse er der dog, nemlig koncerten med Hans Theessink og Knud Møller.
Deres koncert, der løber af stablen den 16. marts, bliver nemlig afviklet i Kedelhuset i Silkeborg. Til denne koncert er der desuden separat billetsalg, som man kan orientere sig nærmere om her.
Til de øvrige koncerter kan man købe billetter og få oplyst nærmere spilletider på Bluesbilletten.dk, som man kan tilgå her. På samme side kan man desuden læse om de enkelte kunstnere. Dette kan man i øvrigt også gøre ved at konsultere B’Sharps hjemmeside her. Se nærmere under ”Program” her.
Fra mandag den 17. januar og foreløbig frem til mandag den 31. januar gælder det, at der er krav om coronapas og mundbind. Desuden skal udskænkning af alkohol slutte klokken 22, og arrangementet skal være afsluttet klokken 23. B’Sharp og Rampelys efterlever naturligvis alle krav og tiltag, som er dem pålagt fra myndighedernes side. På B’Sharps hjemmeside kan man få informationer om bluesforeningens tiltag og regler i forbindelse med Covid-19 samt om medlemskab af foreningen med mere.
En institution
Forårssæsonens første programpunkt hos B’Sharp er Blues Jam med Uffe Steen som jamvært; det finder sted søndag den 23. januar klokken 14, og her er der fri entré. Guitaristen Uffe Steen er en institution på den danske blues- og jazzscene, hvor han i mere end halvtreds år har begået sig i en bred vifte af sammenhænge.
I dag spiller Uffe Steen som solist, som orkesterleder i sin egen Uffe Steen Trio og som medlem af både Shades of Blue, Grarup Allstars og Organic3. Desuden har man i de senere år set ham dukke op som sparringspartner for blandt andre Vestbo Trio, Perry Stenbäck og Jazz Five. Sidste år udgav Uffe Steen det digitale minialbum Miniatures (læs her).
Uffe Steen fungerer også som underviser på Det Jyske Musikkonservatorium, lige som han har skrevet flere undervisningsbøger i jazz- og bluesguitar. Så der bør ikke herske tvivl om, at Uffe Steen er den helt rigtige til at lede en fed bluesjam (læs mere om Uffe Steen her).
Deltagelse i Blues Jam kræver tilmelding på forhånd til Bjørn Værnholt Møller via Facebook Messenger eller på sms til 27 13 27 34 senest den 20. januar klokken 12 (skriv navn og instrument). Grundet corona-hensyn er der plads til maks. 20 deltagere.
Gademusikant
Lørdag den 29. januar klokken 20 byder B’Sharp indenfor til koncert med den belgiske sangerinde og guitarist Ghalia Volt. Ghalia Volt er født Ghalia Vauthier i Bruxelles og spillede blues og bluesrock med forskellige orkestre som Ghalia & Voodoo Casino og Ghalia & Mama’s Boys, inden hun i 2019 udgav albummet Mississippi blend under det enkle navn Ghalia.
Ghalia Volt har i nogle år boet i USA, men ernærede sig inden da i flere år som gademusikant i Bruxelles, hvor hun også indspillede et album med det lokale blues-med-mere-band Voodoo Casino. Albummet blev finansieret via crowdfunding, og bandet med Ghalia Volt i front udgav selv deres skive, der fik titlen Have you seen my woman?
Ghalia Volt havde skrevet flere numre til albummet, der udkom først i 2017, for eksempel ”4 AM fried chicken”, “Have you seen my woman?” og “Let the demons out”. Alle dukkede de op igen på Let the demons out – ligeledes i 2017 – debutalbummet for Ghalia & Mama’s Boys, der lige som Ghalia Volt holder til i New Orleans.
Ruf Records
Volt havde nu fået kontrakt med det tyske blues-pladeselskab Ruf Records, på hvilket også Ghalia Volts to følgende udgivelser er udgivet. I øvrigt landede hendes første album som solist, Mississippi blend, på en flot tredjeplads på det anerkendte amerikanske musikmagasin Billboards blues-salgsliste.
På Mississippi blend medvirkerede navne som Cedric Burnside, Lighnin’ Malcolm og Cody Dickinson, og de indikerede, hvilken retning Ghalia Volts musik tog: bidende intens hill country blues, som den kendes fra især R.L. Burnside og Junior Kimbrough.
Dén stil har Ghalia Volt holdt på sit seneste albumudspil, den særdeles velanmeldte One woman band (2021). Her akkompagnerer Ghalia Volt sig selv på guitar, slide og trommer, kun med sporadisk hjælp fra guitaristerne Monster Mike Welch og Dean Zucchero, og resultatet er en pågående, ind-til-benet bluesplade.
I 2022 turnerer Ghalia Volt som del af Ruf Records’ traditionsrige Blues Caravan sammen med Katie Henry og Eddie 9V. Men på Rampelys den 29. januar får man Ghalia Volt som one woman band, råt for usødet.
Kær gæst
Lørdag den 12. februar klokken 20 kan Rampelys sige velkommen tilbage til en kendt og kær gæst på scenen. Det er nemlig den tyske guitarist og sanger Kai Strauss & the Electric Blues All Stars, som atter skal begejstre bluespublikummet i Silkeborg.
Kai Strauss har besøgt Danmark mange gange, både som orkesterleder, som sparringspartner for Tony Vega i Vega Strauss Band og som medlem af Memo Gonzalez & the Bluescasters. Og det er en af Europas bedste bluesguitarister, vi har med at gøre, hvilket adskillige German Blues Awards vidner om.
Stilmæssigt bekender Kai Strauss sig især til Texas blues med en solid dosis West Side Chicago blues, og ud over de nævnte har han arbejdet sammen med blandt andre amerikanerne Darrell Nulisch og Sugar Ray Norcia og den tyske pianist Christian Rannenberg.
På Rampelys bakkes Kai Strauss op af sine Electric Blues All Stars, der består af Kevin DuVernay (bas), Alex Lex (trommer), Nico Dreyer (orgel og klaver) og Thomas Feldmann (saxofon og mundharpe) (læs mere om Kai Strauss her).
Lokalkendt
Et relativt nyt navn på den danske bluesscene er Frederiksen Blues Band, der spiller på Rampelys søndag den 27. februar klokken 15. Steen Frederiksen har ganske vist gennem mange år været lokalkendt på Silkeborgegnen som pianist og sanger i bandet Bop Till You Drop, men først i 2019 sprang han ud som orkesterleder i Frederiksen Blues Band, hvor han synger og spiller guitar.
Her har han samlet en række musikere fra dansk blues’ første geled: Morten Brauner på bas kendes fra Shades of Blue, Trouble Cats og The Doors Tribute, lige som han var medlem af Blue Junction. Her spillede han sammen med Frederiksen Blues Bands trommeslager Claus Daugaard, som i dag også høres i Ole Frimer Band, Shades of Blue og Kent T. & the Delta Grinders.
På klaver finder man Josef Baumgartner, der i blueskredse nok bedst kendes fra Michelle Birkballes band og rock & roll-foretagendet The Works samt indspilninger med Turnip Greens og Mike Andersen Band.
Frederiksen Blues Band fuldendes af organisten Stefan Borum, der er tidligere medlem af Shades of Blue og har indspillet med for eksempel Uffe Steen og Nils Poulin.
Det er med andre ord lidt af et A-hold, der den 27. februar giver deres bud på moderne elektrisk blues med rødder i traditionen (læs mere om Frederiksen Blues Band her).
Yngre bluesmusikere
Et A-hold kan man også tale om, når der lørdag den 5. marts klokken 20 er koncert på Rampelys med Natural Boogie. Bandet består nemlig af fire af de bedste yngre bluesmusikere i landet, som ikke desto mindre har masser af spilleerfaring.
I front står Morten Rune på vokal og guitar. Han må lide den tort ofte at blive præsenteret som ”Big Creek Slims bror,” hvad han da også er, men Morten Rune har selv akkrediteringerne i orden. Han står i front for sit eget Morten Rune Band og synger også i neofolk-orkestret Nellie, og så spiller han indimellem med for eksempel Peter Nande og Big Creek Slim.
Fra Big O & the Blue Quarters kommer guitaristen Frederik Tygesen og trommeslager Mathias Rindom. Begge har også turneret med Frederik Tygesen Trio, hvor de fik selskab af Natural Boogies fjerdemand, bassisten Filip Dybjerg (læs for eksempel her).
Filip Dybjerg har også spillet med Big Creek Slim, for eksempel på Big Creek Slim and the Cockroaches-albummet Ramblin’ Big Creek (læs anmeldelse her).
Samarbejdet i Natural Boogie blev konsolideret for hen ved syv år siden omkring en fælles kærlighed til urban Texas- og Chicago blues, og kvartetten lover numre af blandt andre Elmore James, Muddy Waters, Bo Diddley og Albert King – gerne spillet med et listigt twist og altid eminent og med et sejt swing.
Fortryllende
Hvor alle sæsonens øvrige koncert i B’Sharp-regi altså finder sted på Rampelys, skal man som nævnt ovenfor bevæge sig til Kedelhuset, Papirfabrikken 72, hvis man vil høre blues i Silkeborg onsdag den 16. marts klokken 20. Her er der nemlig god plads til den populære duo Theessink & Møller, som er kendt for at kunne trække et stort publikum, så større rammer end dem, Rampelys frembyder, er nødvendige.
Duoen vil utvivlsomt spinde publikum ind i et væv af fortryllende både blide og kraftfulde akustiske bluesguitar- og vokaltoner.
Guitaristen og sangeren Hans Theessink er en slags europæisk blues-fælleseje. Han er født i Nederlandene, boede i en årrække i Danmark og er nu bosiddende i Østrig, hvorfra han turnerer kontinentet tyndt med sin melodiske folk- og country blues.
Big Daddy Wilson
Hans Theessink har netop udsendt albummet Pay day sammen med tysk-amerikanske Big Daddy Wilson, men i Silkeborg bliver det altså sammen med en anden makker, danske Knud Møller, at man kan opleve ham.
Knud Møller og Hans Theessink har arbejdet sammen siden 2004, hvor de var med til at danne trioen Theessink, Nalle & Møller. Efter tre album i denne konstellation fortsatte Theessink & Møller som duo, og de blev hurtigt et særdeles populært koncertnavn, der hvert år spiller mange jobs rundt om på de danske scener. Efter to år med corona-aflyste turnéer er Theessink & Møller i dén grad klar til at indtage spillestederne igen.
Når han ikke spiller med Hans Theessink, holder guitaristen Knud Møller sig travlt beskæftiget som efterspurgt studiemusiker hos for eksempel Poul Krebs, Allan Olsen, Peter Belli, Ester Brohus og Mads Langer. Ikke mindst er Knud Møller gennem mange år et højt skattet medlem af Johnny Madsens ensembler, hvad enten det har været som fuldt band eller som akustisk trio (læs mere om Theessink & Møller her).
En saga blot
Buffalo Woman Blues Band var egentlig en saga blot, efter at de i 1993/94 pakkede instrumenterne ned. Silkeborg-bandet havde da været særdeles aktive på koncertscenerne i syv år, i de sidste år med Iens Simonsen som forsanger. Han kom siden med i Paragraph8ight, og da Simonsen i 2016 – efter en snak med B’Sharp-formand Charlie Tambaur – fandt på at gendanne Silkeborgs gamle bluesband, tog han Parapraph8ight-mundharpespilleren Thomas Melau med sig.
De sluttede sig til de stiftende Buffalo Woman Blues Band-medlemmer Per Stephensen (guitar), Leon Thøgersen (guitar) og Kim Stephensen (bas) samt Mogens Balle (keyboards) og Henning Sartor (trommer).
Buffalo Woman Blues Band gjorde comeback med en udsolgt koncert på Rampelys i 2018 og gentog succesen i Kedelhuset i 2019. Onsdag den 13. april klokken 21 er Buffalo Woman Blues Band så tilbage på Rampelys.
Her vil de spille deres populære miks af ”blues, boogie og rock & roll” (læs mere om Buffalo Woman Blues Band her).
Afprøver grænser
Populær kan man også med rette kalde Ole Frimer Band, der består af nogle af landets mest erfarne bluesmusikere, men som også er et orkester, der konstant afprøver egne og bluesmusikkens grænser. Det kan man bevidne, når de optræder på Rampelys lørdag den 23. april klokken 20.
Guitaristen, sangeren og sangskriveren Ole Frimer er et produkt af Aarhus-scenens frodige bluesliv i 1980’erne, og i 1990 pladedebuterede han med sit Frimer Band. Siden var han med til at danne Blue Junction, hvor han blandt andre fik selskab af Claus Daugaard, som også sidder bag trommerne i Ole Frimer Band i dag.
Ole Frimer sang i begyndelsen på engelsk, men med albummet Blålys (2014) lagde han en ny stil for dagen med dansksprogede tekster og en mindre traditionsbunden tilgang til bluesformen. Albummet blev samtidig debuten for hans nye Ole Frimer Band, der ud over Daugaard omfattede bassisten Jesper Bylling og keyboardmanden Palle Hjorth, som siden lod sig erstatte af Niels Ole Thorning.
Godt modtaget
Stilen fra Blålys blev videreført på faerd (2020) (læs anmeldelse her) og til dels på koncertoptagelsen Live in Eppingen (2020) (læs anmeldelse her). Begge blev særdeles godt modtaget, også i udlandet, og som man kan høre på Live in Eppingen, synger Ole Frimer både på dansk og engelsk, når han spiller live.
Ole Frimer Band må siges at have en glorværdig karriere, men trods diverse lovord, fremragende albumanmeldelser og Danish Music Awards (DMA)-nomineringer har orkestrets garvede medlemmer benene på jorden og leverer til hver en tid et garanteret brag af en koncert.
Det kan man også forvente, når Ole Frimer Band slår sig løs på Rampelys med Ole Frimers melodiske ”flesh to strings”-spil og varme vokal i centrum.
Nyt album
Lørdag den 14. maj klokken 21 spiller det prisoverdængede bluesforetagende Trainman Blues på Rampelys. Trainman Blues er en kvartet, hvor de to hovedmænd er guitaristen, sangskriveren og vokalisten Richard Farrell samt bassisten, komponisten og produceren med mere Laust ”Krudtmejer” Nielsen.
Hertil kom i originalbesætningen guitaristen Ronni Auðar-Boysen og trommespilleren og percussionisten Thomas Crawfurd. Fra tid til anden har Trainman Blues dog benyttet sig af andre guitarister end Ronni Boysen, når samme har været forhindret – for eksempel Rune Højmark – eller de har optrådt som trio eller sågar som duo.
Når Trainman Blues vælter Silkeborg den 14. maj, er det med originalbesætningen, så der er virkelig noget at se frem til. Trainman Blues har to DMA-vindende fuldlængdeudgivelser på gaden, og den 24. marts udkommer et nyt og tredje album.
Albummet blev indspillet live på Lygten Station i København den 26. november 2020 (se billedserie her) og har den sigende titel Live at the Station. Ifølge Laust ”Krudtmejer” Nielsen, som Bluesnews.dk har været i nylig kontakt med, udkommer Live at the Station både på cd og på vinyl, og det bliver også tilgængeligt på diverse streamingtjenester.
Trainman Blues er altid en stor fornøjelse at opleve på en scene (læs for eksempel her). Det samme bliver helt sikkert tilfældet hos B’Sharp på Rampelys lørdag den 14. maj 2022, når Trainman Blues trykker den af (læs mere om Trainman Blues her).