Bluesmusikken i Danmark trives fint og er godt på vej også ind i de yngre øregange – selvom musikken ikke får ret meget opmærksomhed fra radiostationer og på hitlister.
Bluestemperaturen i Danmark er dermed stabil og sund forud for European Blues Challenge (EBC) i Horsens fra den 6. til den 8. april i år. Det mener også de stærke danske bluesnavne, der glæder sig til at optræde ved Opening Night dagen før selve konkurrencen.
– Jeg fornemmer en klart større lydhørhed og interesse for blues i Danmark i dag, end da jeg først rullede ud på landevejen for 25 år siden. Der kommer stadigt flere til, og ikke mindst flere unge – og da vi for nylig holdt releaseparty for vores nye album, Change my game, kom der næsten 900 mennesker i Amager Bio i København. Det var lidt af en milepæl for os, siger Thorbjørn Risager, der sammen med The Black Tornado skal være med til at sparke bluesfesten i gang på Horsens Ny Teater og Kulisselageret den 6. april.
Han oplever, at de unge især lytter ekstra godt med, hvis man dribler lidt uden om den traditionelle 12-taktsblues og i stedet putter bluesmusikken ind i en ”mere nutidig ramme”.
– Folk-musikken i Danmark har allerede fået en revival, og blues er godt på vej til at følge med. Jeg tror og håber, at mange unge, som en reaktion mod alt det elektroniske, vil søge tilbage til rødderne. Der er klart en begejstring for at opleve rigtige mennesker, der spiller på rigtige instrumenter. Den håndspillede musik er på vej frem, siger Thorbjørn Risager.
Plads til det autentiske
Samme indtryk har Martin Olsen, som udgør en fjerdedel af The Blues Overdrive – dette band står også på scenen til Opening Night dagen før selve konkurrencen.
– Det autentiske og organiske, hvor musikken ikke ligger i et fast skema, men hvor der er plads til det uventede og levende – og måske en fejl hist og her – står stærkt i Danmark i øjeblikket. Gode musikere i alle aldre finder ud af, at de deler de samme rødder, og så søger man helt naturligt tilbage til begyndelsen for at finde og dyrke sin egen version af det, siger Martin Olsen og fortsætter:
– Mange unge elsker at komme ud og danse til blues og det, der ligner. F.eks. er der nu et par cafeer i det indre af København, som kun spiller jump blues og swinging blues fra 50’erne, og de er fyldt hver weekend, siger guitaristen, der gerne citerer legenden Willie Dixon:
– The blues are the roots and the other musics are the fruits. Without the roots, you have no fruits.
Et løft i Horsens
I Horsens, hvor EBC finder sted, har bluesmusikken også fået et stort løft de seneste 10 år, ikke mindst på grund af de mange blueskoncerter og jam-arrangementer, Blueskartellet har stået for. Det siger daglig leder af Kulisselageret Jeppe Vind.
Kulisselageret er byens intime klubscene, som lægger gulv til alt fra electronica over blues til heavy metal – og i Horsens har blues fået mange nye tilhørere. Samtidig har mange unge fundet ind i bluesmusikken og ned i historien.
– Blues rummer jo et kæmpe-guldreservoir af inspiration, og især live kan det vække masser af følelser. Koncerterne, også med gode internationale navne, er med til at skabe og fodre interessen, og ved de faste jam-sessions har musikerne fundet nye legekammerater og et nyt fællesskab. Det har ført til flere nye bands, og bluesmusikken i Horsens har virkelig fået en opblomstring det seneste årti, fastslår Jeppe Vind.
Kulisselageret er en af Blueskartellets samarbejdspartnere i forbindelse med EBC 2017, og spillestedet medvirker bl.a. på åbningsaftenen og med late night jam-session om fredagen, samt med guitarstafetten ”100 Guitars”.
”Født” på Kulisselageret
Et af de bands, der næsten er ”født” på Kulisselageret, er Big O & the Blue Quarters, som også er med til Opening Night. Et band, der har fundet sine rødder i 50’ernes jump blues, og som netop har udsendt den første ep.
Fire af de fem medlemmer er i tyverne, men guitarist Søren Schack, 27, indrømmer, at der er langt mellem andre unge bluesbands i Danmark i øjeblikket.
– Ja, vi er nogle af de få, men for mig betyder alderen egentlig ikke så meget. Det betyder noget, at blues er en fed musikalsk legestue, og at du er ægte og aktuel, når du selv skriver sange. Ingen af os har prøvet at plukke bomuld, så vi må finde sangene andre steder, og det fantastiske ved blues er, at du kan bevæge dig i så mange retninger uden at miste tråden, siger Søren Schack.
Han oplever, at hans jævnaldrende ofte finder det lidt underligt, at en flok unge spiller blues fra dengang, bedstefar var ung, men:
– Det varer som regel kun, til de har hørt os. Så begynder de at forstå, hvad det går ud på.