Onsdag den 16. august fejrer den danske bluesverden sig selv med uddelingen af årets Danish Music Awards (DMA) Blues ved en ceremoni i Ridehuset i Randers.
Det er ellevte gang, at der afholdes DMA Blues, men faktisk har uddelingen af bluespriser i DMA-regi en længere og temmelig omtumlet historie.
Danish Music Awards hed i begyndelsen slet ikke Danish Music Awards, men IFPI-Prisen. IFPI er musikselskabernes brancheorganisation, og forkortelsen står for International Federation of the Phonographic Industry. Den danske gren, IFPI Danmark, uddelte de første IFPI-Priser i K.B. Hallen på Frederiksberg i 1989. Hverken dette år eller det følgende var der dog en blueskategori.
Dansk Grammy
IFPI-Prisen var inspireret af udenlandske hæderspriser som de engelske Brit Awards og især det amerikanske National Academy of Recording Arts & Sciences’ Grammy Awards. Og i 1991 bekendte IFPI-Prisen fuld kulør og skiftede navn til Dansk Grammy.
Der blev dog stadig ikke uddelt bluespriser, selv om enkelte blueskunstnere fik sneget sig ind i de øvrige kategorier i de første år. I 1991 i Bella Center, København blev prisen for Årets Udenlandske Album således tildelt Gary Moore for hans Still got the blues, og i 1992 modtog Bonnie Raitt prisen for Årets Udenlandske Sangerinde. Prisoverrækkelsen fandt nu sted i Falkoner Salen på Frederiksberg.
I 1993 blev Eric Claptons ”Tears in Heaven” kåret som Årets Udenlandske Hit, lige som hans lp Unplugged var nomineret i kategorien Årets Udenlandske Album (R.E.M. løb dog med prisen). Måske mere væsentligt var det dog, at man i 1993 indviede kategorien Årets Danske Folk/Country/Blues Udgivelse. Der var imidlertid ikke meget blues at spore blandt de nominerede dette år, som var Frits Helmuth, Tamra Rosanes og vinderen Dalton.
Tendensen fortsatte i de følgende år, hvor prisen for Årets Dansk Folk/Country Blues Udgivelse blev givet til Tamra Rosanes (1994), Henning Stærk (1995), Ester Brohus (1996), Allan Olsen (1997), Dissing, Dissing, von Daler & Dissing (1998) og igen Allan Olsen (1999). I 2000 skiftede kategorien navn til Årets Roots Udgivelse, men det ændrede ikke på, at den blev tildelt Dissing, Dissing, von Daler, Las & Dissing.
Nyt navn
Selve prisen måtte også have et nyt navn i 2001, hvor højesteret fastslog, at The Recording Academy havde eneret til navnet Grammy. Den danske pris fik nu det lidt paradoksale navn Danish Music Awards, og samtidig blev roots-genrerne skilt ud og fik deres egen prisuddeling i form af DMA Folk, som fandt sted i Tønderhallerne i Tønder.
Den første DMA Folk blev en triumf for bluesmanden H.P. Lange, da hans album Ain’t jivin’ blev tildelt prisen for Årets Danske Rootsudgivelse 2001. Folkemusikeren Anders Trabjerg fik prisen i 2002, men igen i 2003 kunne H.P. Lange modtage statuetten sammen med Troels Jensen for deres fælles album Take me home.
I 2004 indførte DMA Folk den første egentlige blueskategori, Årets Danske Bluesalbum. Vinderen blev SP Just Frost for albummet Peace in the valley; de øvrige nominerede var Max Wolff for I’m bonafide og Poul Halberg Band for Love affair.
Samtidig var Paul Banks nomineret i kategorierne Årets Danske Folk-Vokalist og Årets Danske Folk-Artist (Nutidig). Priserne gik dog til henholdsvis Sine Lahm Lauritsen og Lars Lilholt. Det bør også nævnes, at Hans Theessinks Songs from the southland var i spil som Årets Udenlandske Folk-Album; det blev dog Runrig, der vandt.
Held i sprøjten
Hans Theessink havde mere held i sprøjten i 2005, hvor Theessink, Nalle & Møllers debutalbum Goin’ down slow blev kåret som Årets Danske Bluesalbum. Og Paul Banks kunne kalde sig DMA-vinder i 2006, hvor hans One man band live vandt i samme kategori.
Theessink, Nalle & Møller vandt igen i 2007 med deres Goin’ down slow 2 (de øvrige nominerede var Esben Just: Coming home, H.P. Lange & the Delta Connections selvbetitlede album og Peter Nande: Big boy boogie), og Knud Møller blev desuden kåret som Årets Danske Instrumentalist. Endvidere var der anerkendelse til de norske bluesmænd Knut Reiersrud og Iver Kleive, hvis cd Nåde over nåde blev Årets Udenlandske Album.
Blue Junction modtog prisen for Årets Danske Bluesalbum i 2008 for deres Live – out of love (foran de andre nominerede Alain Apaloo: Flying vision, Thorbjørn Risager: Here I am og The Fried Okra Band: This is your chance, France baby!), og i 2009 gik hæderen til Tim Lothar for hans In it for the ride.
Fælles prisuddeling
I 2010 blev roots-genrerne for en stund atter en del af den fælles prisuddeling, der foregik på Bremen Teater i København. Der var stadig særskilte folk-kategorier, men på grund af sammenlægningen var der nu kun fire modsat de tidligere tolv. Årets Danske Bluesalbum var en af de priser, som havde måttet lade livet.
Som Årets Danske Folk Album havde man blandt andet nomineret Mike Andersen Bands Echoes og Nalle and his Crazy Ivans’ Back to the roots. Det blev dog Falgren Busk Duo, der løb med prisen, og de blev i det hele taget årets store vindere.
Falgren Busk Duo blev således kåret som Årets Nye Danske Folk Navn foran blandt andre duoen Tim Lothar & Peter Nande, Nikolaj Busk blev Årets Danske Folk Musiker/Vokalist foran blandt andre Mike Andersen, og samme Mike Andersen måtte se sig overhalet af Bjarke Falgren i kategorien Årets Danske Folk Komponist.
Genopstod
DMA Folk genopstod på Aveny-T i København i 2011, men bluesen syntes nu helt forsvundet fra programmet. Det blev til en nominering af Jes Holtsø som Årets Vokalist i 2012, men prisen gik til Hal Parfitt-Murray, da statuetterne blev uddelt på Jazzhouse i København.
Siden har DMA Folk ikke beskæftiget sig med blues (bortset fra nomineringen af Morten Elmentoft Hansen i kategorien Årets Global Roots Kunstner i 2018), men det har der været en god grund til. I 2013 genindførtes nemlig prisen for Årets Danske Bluesalbum – eller som det nu hed: Bluesudgivelse – som blev overrakt ved en særlig ceremoni i Huset i København i forbindelse med Copenhagen Blues Festival.
Modtageren var Thorbjørn Risager for albummet Dust & scratches, der var i konkurrence med Mike Andersen: Mike Andersen, Jes Holtsø & Morten Wittrock: Big Easy, Kjeld Lauritsen: In the zone og Mojo Makers: Wait till the morning.
Risager gentog succesen i 2014, hvor Thorbjørn Risager & the Black Tornados Too many roads vandt prisen. De øvrige nominerede var denne gang Blues Jamboree: Ride train ride og Grab a root an’ growl, Delta Blues Band: Stonewashed, Ole Frimer Band: Blålys og Paul Banks: Blackberry wine.
Amager Bio
I 2015 flyttede DMA Blues-ceremonien til Amager Bio, men fandt stadigvæk sted under Copenhagen Blues Festival. Modtageren af prisen for Årets Danske Bluesudgivelse var denne gang Mike Andersen for hans Home, der således overstrålede Big Creek Slim: Hope for my soul, The Blues Overdrive: Clinch!, Fried Okra Band: Back into the river og Mojo Makers: Devils hands.
Proceduren blev gentaget i 2016, hvor Big Creek Slim blev tildelt sin første DMA for albummet Keep my belly full.
De øvrige nominerede til Årets Danske Bluesudgivelse var The Cornfeds: The Cornfeds, Ole Frimer Band: Live at Blues Baltica, H.P. Lange: Travelling man blues og Tim Lothar & Holger HoBo Daub: Blues from the North.
En ny æra
En ny æra i DMA Blues-historien blev indledt i 2017, hvor prisoverrækkelsen for første gang rykkede til Randers. Det var spillestedet Turbinen, der lagde hus til, og ud over de nye fysiske rammer bød DMA Blues 2017 på et nyt og større format. Der var forskellige musikalske indslag forankret i Gustaf Ljunggren og Casper Simonsen, som udgjorde DMA Blues’ nye, faste husorkester, og M.C. Hansen blev ceremoniens tilbagevendende konferencier.
Ikke mindst varslede DMA Blues 2017 indstiftelsen af en ny pris, nemlig Blues Liveprisen. Uffe Steen blev den første modtager af denne, mens Big Creek Slim atter kunne kalde sig ophavsmand til Årets Danske Bluesudgivelse, nemlig albummet Good mill blues. De andre nominerede var Grarup Allstars: That’s what love can do – live, Hans Knudsen & Christian Bundgaard: Two generations, The Pocket Players: Throw your dog a bone og Terji: Útisetablús.
Endnu en ny pris så dagens lys i 2018, ildsjælsprisen Årets Hoochie Coochie Man/Woman. Den første modtager blev festivalarrangør Peter Astrup; også nomineret var Viborg Blues- og Musikforening, musikeren Oscar Mukherjee, Bluesnight Randers’ Christian Borg og musiker og Bluesnews.dk-stifter Martin Olsen.
Blues Liveprisen blev givet til Shades of Blue (Twang var også nomineret), mens Trainman Blues’ selvbetitlede debutalbum blev udråbt til Årets Danske Bluesudgivelse i konkurrence med Big Creek Slim: Bad luck child, Barrow: Like a home, Mojo Makers: Songs of the sirens og Thorbjørn Risager & Emil Balsgaard: When shadows fall.
Til samlingen
I 2019 kunne Big Creek Slim føje endnu en pris til samlingen, da hans og Rodrigo Mantovanis duoalbum First born fik prisen for Årets Danske Bluesudgivelse. Også i spil til statuetten var The Cornbread Project: Catawampus, Lothar, Nande, Schack: Walk right in, Sidetrackers: Live! In the studio og Trouble Cats: 4.
Grarup Allstars vandt Blues Liveprisen i konkurrence med Laust “Krudtmejer” Nielsen, Mike Andersen Band, Mojo Makers og The Cornfeds, mens musikeren og pladeselskabsmanden med mere Peter Nande blev kåret som Årets Hoochie Coochie Man.
Året efter flyttede prisoverrækkelsen igen, men kun ganske få meter, nemlig til Værket i Randers. Her blev H.P. Lange Big Gumbos album I feel fine hyldet som Årets Danske Bluesudgivelse. De øvrige nominerede var Mike Andersen: One million miles, Big Creek Slim & the Cockroaches: Ramblin’ Big Creek og Thorbjørn Risager & the Black Tornado: Come on.
Blues Liveprisen 2020 gik til Mike Andersen, der var nomineret sammen med H.P. Lange Big Gumbo, Thorbjørn Risager og The Cornbread Project. Og Årets Hoochie Coochie Man blev Bluesnews.dk’s redaktør Jakob Wandam.
Nybrudsanerkendelse
Endnu en flytning fandt sted i 2021. Igen var det dog ikke længere end til den anden side af parkeringspladsen, idet Ridehuset i Randers blev prisuddelingens nye hjem. Desuden indførtes en fjerde pris, nybrudsanerkendelsen Ud af det Blå-Prisen.
Oscar Mukherjee blev den første Ud af det Blå-prisvinder – andre nominerede var Sahra da Silva, Solvej, Nina Massara og Ba Balance – mens Trainman Blues kunne tage hele to priser med hjem som vindere af både Årets Danske Bluesudgivelse og Blues Liveprisen.
Deres album Shadows and shapes var nomineret i førstnævnte kategori sammen med Ole Frimer Band: Live in Eppingen, Fried Okra: Doing it right, Big Creek Slim: Migration blues og Thorbjørn Risager & Emil Balsgaard: Taking the good with the bad. Til Blues Liveprisen havde man ud over Trainman Blues nomineret The Blues Overdrive, Fried Okra, Thorbjørn Risager & the Black Tornado og The Savage Rose. Som Årets Hoochie Coochie Man/Woman udnævnte man Roskilde Festivals bookinggruppe.
Debat
DMA Blues 2021 affødte en del debat, blandt andet på de sociale medier. Diskussionen kredsede blandt andet om, hvorvidt visse af de nominerede overhovedet kunne betegnes som blueskunstnere, og om selve prisfestens format.
I Randers havde man gennem flere år afprøvet bluesgenrens (og publikums!) grænser ved at invitere optrædende musikere, som måske ikke havde bluesen som deres sædvanlige gebet. Det gav selvsagt mindre plads til den traditionelle blues, og der havde i dele af bluesmiljøet været en stigende utilfredshed hermed, som syntes at kulminere efter 2021-ceremonien.
Det førte til ændringer i 2022, hvor det mangeårige husorkester blev afløst af et nyt med Jesper Bo Hansen som kapelmester. Hvad priserne angik, var der igen sammenfald mellem Årets Danske Bluesudgivelse og Blues Liveprisen. Begge priser gik denne gang til Mike Andersen. Hans album Raise your hand var nomineret sammen med Trainman Blues: Live at the Station, The Mukherjee Development: Burnin’ time, Vestbo Trio: Reflector og David Miilmann Group: Waiting for myself.
I live-kategorien triumferede Mike Andersen over Thorbjørn Risager & the Black Tornado, Sahra da Silva, Michelle Birkballe Band og Chris Grey & the BlueSpand. Årets Hoochie Coochie Man blev Mojo Blues Bars mangeårige booker Rasmus Vinther, mens Lasse Storm modtog Ud af det Blå-Prisen i et felt, der desuden bestod af Sahra da Silva, David Miilmann, Henrik Johannessen, Katrine Schmidt og The DownShifters.
Justeringer
Når Danish Music Awards Blues 2023 løber af stablen onsdag den 16. august, er det igen med justeringer i formatet. Det er stadig Ridehuset i Randers, der er vært, men for første gang i Randers er det uden M.C. Hansen som konferencier. I stedet kommer Sahra da Silva til at styre slagets gang (læs mere om arrangementet her).
For så vidt angår prismodtagerne, er de selvsagt stadig en hemmelighed. Men de nominerede til Årets Danske Bluesudgivelse er Thorbjørn Risager & the Black Tornado: Navigation blues, Pay Day: Getting there, Trouble Cats: Hard facts & poetry, The Manic Blues: Out of nowhere, Big Creek Slim & Rodrigo Mantovani: Stone in my heart og Uffe Steen Trio & Vestbo Trio: Grooves.
Til Blues Liveprisen er Sahra da Silva, Trouble Cats, Thorbjørn Risager & the Black Tornado, Shades of Blue, Kenn Lending Blues Band og Nello & the Helping Hand Blues Band nomineret. Ud af det Blå-Prisen skal tildeles enten Katrine Schmidt, Pay Day, Chris Copen, Las Palmeras eller The Manic Blues (læs mere om de nominerede her).
Nominerede til Årets Hoochie Coochie Man/Woman er ikke offentliggjort forud, så her må man vente til den 16. august med at få stillet sin nysgerrighed.