Tekst: Peter Widmer
Det hæderkronede aarhusianske blues- og roots rock-orkester Trouble Cats har inden for de sidste seks måneders tid været i Norge for at spille et par koncerter for første gang. Bluesnews.dk har snakket med orkesterets guitarist med mere, Martin Blom.
Trouble Cats har været i Norge for at spille nogle koncerter. Hvornår løb de af stablen?
– Det var i maj i år.
Hvordan fik I hul på Norge – med andre ord, hvordan kom de jobs i stand?
– Det kom sig jo af, at vi igennem længere tid har arbejdet på det, altså på at komme op og spille på nogle af bluesklubberne i Norge.
Samtidig med det, så har der også været nogle repræsentanter for nogle af de norske bluesklubber i Danmark for at høre os spille.
– For eksempel på Mojo i København, på Aarhus Jazz Festival og på Riverboat Jazz Festival i Silkeborg og forskellige andre steder.
Sammenlagt har det så gjort, at vi fik hul på det. Vi kom så op og spille i Østlandet på nogle klubber der. Asker Bluesklubb og Elvebyen Bluesklubb. To meget fine klubber.
(Østlandet, der ligger i den sydlige del af Norge omkring Oslo, er i øvrigt den landsdel, der har den største befolkningstæthed, red.).
Supergodt
Var de repræsentanter for diverse norske bluesklubber, du lige nævnte, taget til Danmark specifikt for at høre Trouble Cats?
– Nej. De var i Danmark for at høre forskellige ting og sager, og hørte nogle af de danske bluesting, som rejste rundt i Danmark, og som de måske heller ikke har haft deroppe endnu.
Det passede os supergodt, fordi vi jo lavede en plade, der kom ud sidste år, nemlig 4, og den har vi jo prøvet at følge op på herhjemme.
– Og så har vi jo tænkt på, at vi også skal have gang i det norske miljø, fordi de har nogle rigtig fine klubber deroppe, og så fandt vi også ud af, at der er et dejligt publikum, og dét skal jeg da love for, at vi fik bekræftet.
(4 var i øvrigt nomineret til en Danish Music Award i år. Læs anmeldelse her).
Blanding
Hvorfor ville de norske arrangører mon lige have fat i Trouble Cats?
– Jeg tror, at de godt kunne – eller kan – lide den dér blanding, som vi har. Altså, hvor vi kommer med stort set 100 % originalt materiale.
Vi lægger os jo ovre i en sådan lidt mere roots-rocket udgave, og tager nogle afstikkere indimellem, så man kan ikke sådan sætte et skarpt Chicago-label eller Texas-label på Trouble Cats.
Det har vi jo udviklet i mange år, og den dér blanding tror jeg faktisk, de rigtig godt kunne lide.
Fik I dækket transportudgifter, forplejning og hotelophold af de norske arrangører?
– Ja, det gjorde vi sådan i store træk, og det kommer vi også til at få gjort, når vi skal der op de næste par gange.
Blank tavle
Før sagde du, at der er et dejligt publikum i det norske bluesmiljø. Hvordan blev I modtaget af det norske bluespublikum, hvor I spillede?
– Jamen vi blev jo modtaget rigtig, rigtig godt. Det sjove er jo, at det altid er spændende at komme til et sted, hvor du 100 % ved, at de dér mennesker, som sidder dernede i spillelokalet, de har ikke hørt bandet før.
– Det er en fuldstændig blank tavle, man fylder ud, og det er en fed oplevelse at få den respons på dén baggrund – at de siger ”Ok – skidegodt!”
– Herhjemme har vi mange rigtig gode bluesforeninger og festivaler. I Norge har de en meget stærk tradition med bluesmusikken og har imponerende mange bluesklubber. De fleste klubber er koncentreret i Østlandet og Vestlandet.
(Vestlandet er Sydnorges vestlige landsdel. Her bor der lidt over en million folk, og de største byer er Bergen og Stavanger, red.).
Hul på
– Det har været fedt at tage hul på, og det kommer vi også til at gøre noget mere ved, fordi det er dejligt at komme ud nogle andre steder end kun at spille herhjemme.
Har I registreret nogen forskel på det danske og det norske bluespublikum?
– Nej, altså, jeg synes måske, at de har den samme begejstring som entusiasterne herhjemme også har, og de kan godt lide, når den får én på skallen. De kender genren, kan man mærke; de kender genrerne rigtig godt.
Synes du så, at der er mere entusiasme på bluesklubberne end herhjemme?
– Nej, det vil jeg ikke sige.
Der er – så vidt jeg ved – omkring 70 bluesforeninger i Norge, og så er der også flere bluesfestivaler i Norge, så jobmarkedet er større end i Danmark. Hvordan vil I angribe det norske blues-marked?
– Jamen altså jeg tror, at vi nok gør det, ligesom alle andre gode kollegaer har gjort det.
– Vi er i kontakt med alle relevante klubber, bookere og så videre, og så er det bare at klø på.
Tilbage
– Vi skal tilbage til Norge i starten af april og i slutningen af september 2020, så der bliver sådan to ture dér.
– I april spiller vi på Jæren Bluesklubb, Mandal Bluesklubb og Skedsmo Bluesklubb. I september vender vi tilbage til Elvebyen Bluesklubb samt en stribe yderligere steder, som vi er ved at booke nu.
Jeres seneste fuldlængdeudgivelse – 4 – fik ikke den allerbedste anmeldelse i det toneangivende norske magasin Bluesnews. Faktisk fik 4 kun tre af seks B’er (eller ”stjerner”) i bladet. Hvad siger du til dét? (Norsk Bluenews nr. 108, februar 2019, s. 72).
– Live-pladen Live in Aaarhus 2017 gav de fire stjerner, så den var de mere glade for, siger Martin Blom.
(Bluesnews.dk var heller ikke ubegejstret for albummet. Læs anmeldelse her).
Booker selv
Har du nogen fornemmelse af, om den ikke særlig positive anmeldelse af jeres seneste album har haft nogen betydning for jeres muligheder for at få flere jobs i Norge?
– Jeg synes, anmeldelsen er helt fin i substansen. At anmelderen lander på tre stjerner, er ikke udtryk for, at den ikke er positiv. Og jeg tror ikke, en enkelt anmeldelse ændrer noget på vores muligheder for job i Norge.
Vi kan jo konstatere, at når folk oplever os live, så forstår de, hvad bandet står for, og vil gerne opleve os igen.
– Der kommer jeg til at hænge i telefonen og på mailen og sådan noget, for vi booker selv.
Vi har ikke nogen booker endnu til det, så hvis du kender nogen derude, så bare kom med dem, slutter Martin Blom med glimt i øjet og en smittende latter.
Trouble Cats består af: Henrik Hansen (mundharpe, vokal), Martin Blom Hansen (guitar, vokal), Morten Brauner (bas, kor) og Henrik Thorsen (trommer, kor).