Koncertanmeldelse: Samantha Antoinette & the Chargers, Charlie Scott’s, København

Samantha Antoinette Smith

Tekst og foto: Jakob Wandam

Sikke et band! Sikke en sangerinde! Samantha Antoinette & the Chargers optræder ikke sammen så ofte, men herfra skal lyde en uforbeholden opfordring til at gå ud og høre dem, når chancen byder sig.

Bluesnews.dk havde opsøgt engelske Samantha Antoinette Smith på Restaurant Under Uret på Sølvtorvet i København, hvor hun optrådte lørdag den 2. juli sammen med pianisten Mads Søndergaard i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival.

Samantha Antoinette Smith på Restaurant Under Uret

Her optrådte de for restaurantens gæster med to uhøjtidelige sæt af jazz-, pop-, gospel- og soulstandarder. Og allerede her demonstrerede Samantha Antoinette Smith sin veludviklede evne til at engagere et publikum, uanset hvor magelige de måtte synes.

Herfra gik turen direkte til Charlie Scott’s Bar i Skindergade, hvor Samantha Antoinette Smith skulle spille et ganske andet repertoire sammen med sit bluesband The Chargers.

Bluesnews.dk’s udsendte lod sig overtale til at følge trop, og som det fremgår af indledningen, blev dette valg ikke fortrudt!

Uforskammet godt

Kasper “Lefty” Vegeberg

Samantha Antoinette & the Chargers består af Jakob Kortbæk Kirkegaard på bas og kor, Asmus Jensen på trommer og kor, Kasper ”Lefty” Vegeberg på guitar, Chris Copen på orgel, mundharpe og kor samt naturligvis Samantha Antoinette Smith på leadvokal.

Det er alle sammen folk med erfaring fra mange forskellige musikalske sammenhænge, og lad det være sagt med det samme: De spillede uforskammet godt! Bandet lagde ud med en instrumental shuffle, inden Samantha Antoinette Smith kom på scenen til Z.Z. Hills ”Down home blues”. Og down-home var den, med en blændende Kasper Vegeberg i en hovedrolle.

Chris Copen

”Black rat” fulgte, en møgbeskidt Chicago blues, som er indspillet af både Memphis Minnie, Big Mama Thornton og Koko Taylor. Og Samantha Antoinette Smith lagde sig flot i forlængelse af deres tradition med en højenergisk performance, som nok ikke mindst skyldte en del til Taylor.

København er under jazzfestivalen fyldt med lindy hop-dansere; de var ikke sene til at indtage dansegulvet på Charlie Scott’s, og det var sandt for dyden også svært at sidde stille. Det blev lidt lettere med det næste nummer, som var en dæmpet, dyster og stemningsfuld version af Son Houses ”Death letter blues”.

På mundharpe

Chris Copen

”Use your imagination” kom som det næste indslag, inden der blev en sjælden mulighed for at høre Chris Copen på mundharpe i endnu en svedig Chicago blues, Buddy Guy-hittet ”Let me love you baby”. Publikum blev bragt i spil til en syng-med-seance på ”I like it like that”, hvor vi også fik en herligt dekadent orgelsolo af Copen.

Tempoet blev sat ned med William Bells flotte soul blues-ballade ”You don’t miss your water”, men det kom hurtigt op igen med Irma Thomas-klassikeren ”Don’t mess with my man” (også kendt som ”You can have my husband”). Her var der en forrygende orgelsolo af Chris Copen, inden Kasper Vegeberg satte trumf på med en aldeles hæsblæsende guitar-ditto med masser af whammy bar.

Asmus Jensen

Sangene kom som perler på en snor uden et eneste svagt led, og bandets optræden var helt rigtigt afstemt med instrumentale lækkerier, men uden overflødigt fedt. Det var juke joint-stemning med råt swingende, svedig urban blues.

Publikum og orkester fik en halv times respit til at få vejret, og så var det i gang igen med endnu en instrumental shuffle, som udviklede sig til en orgel-extravanganza med indlagte takt- og temposkift. Samantha Antoinette Smith sluttede sig til løjerne med en svedig gang funk i form af Etta James’ ”In your basement” – med en plukkende guitarsolo af Vegeberg – og slog derefter over i Bobby ”Blue” Blands ”I wouldn’t treat a dog (the way you treated me)”. Denne var en langsom, men let funky soul blues, der sluttede i et styrtende crescendo af guitar og vokal.

Gospelsæt

Jakob Kortbæk Kirkegaard

Samantha Antoinette Smith er netop nu aktuel med ep’en I got me a plan, og herfra fik vi nu den storladne gospelballade ”Let your power wash over me”. Det blev begyndelsen på et mini-gospelsæt, og wow, dét var Samantha Antoinette Smith god til! Hun er oplært gennem 21 år i The London Community Gospel Choir, og repertoiret ligger ualmindelig godt til hendes stemme. Det hørte man yderligere på den New Orleans-smagende ”Walk with me” og en pragtfuld ”Trouble of the world” – bedst kendt med Mahalia Jackson – med fed, bouncy bas af Jakob Kortbæk Kirkegaard.

Så blev det straks mere kødeligt med Texas bluesen ”Sugar coated love”, hvor Kasper Vegeberg spillede malende boogie-guitar og en pragtfuld, iskoldt bidende solo. Stemningen nåede sit allerhøjeste med en superfed version af ”Tainted love”, der nok er bedst kendt med new wave-bandet Soft Cell, men som oprindelig blev indspillet af rhythm & blues-sangerinden Gloria Jones i 1964. Samantha Antoinette & the Chargers’ udgave afgav Screamin’ Jay Hawkins-vibrationer med en spøgelsesagtig, mellotron-lignende orgellyd og tremolo-guitar, og den sad bare lige i skabet.

Kasper Vegeberg og Chris Copen

Så var der kun tilbage at runde af med Bobby Saxton-nummeret ”Trying to make a living”, en herlig jump blues, hvor Chris Copen endnu en gang fik lejlighed til at lufte mundharpen, hvilket han i øvrigt gjorde særdeles effektivt.

Der var nonstop-bevægelse på dansegulvet aftenen igennem, The Chargers var i forrygende form, og Samantha Antoinette Smith charmerede alle med sin imponerende stemme, afvæbnende humor og evne til at inddrage publikum. Som sagt: Se Samantha Antoinette & the Chargers, hvis du får chancen!

Til september

Samantha Antoinette Smith og Kasper Vegeberg

Dét gør du muligvis til september, hvor Samantha Antoinette & the Chargers håber at kunne samles igen til et antal koncerter i Danmark. Indtil da er der fortsat gode muligheder for at høre Samantha Antoinette Smith på Copenhagen Jazz Festival. Hun synger sammen med Sahra da Silva ved arrangementet ”Women of Blues & Soul” på Mojo Blues Bar i aften, tirsdag den 5. juli.

Onsdag den 6. juli er både Samantha Antoinette Smith og Chris Copen med i Johan Bylling Lang & New Orleans Funkateers, der spiller i Krøgers Have på Frederiksberg, og senere på aftenen er der Johan Bylling Lang Soul Jazz feat. Samantha Antoinette på Drop Inn.

Samantha Antoinette Smith og Chris Copen

Fredag den 8. juli spiller Samantha Antoinette Smith, Chris Copen & Taylor Smith ”A Soulful Afternoon” på Charlie Scott’s, og alle tre er med i Charlie Scott’s Late Night All Star Band, der optræder lørdag den 9. Endelig spiller Samantha Antoinette Smith Trio (Smith, Bylling Lang og Mads Søndergaard) på Restaurant Under Uret søndag den 10. juli.

Læs mere om blueskoncerterne på Copenhagen Jazz Festival her.