Tekst: Jakob Wandam
Som vi tidligere har fortalt om her på Bluesnews.dk, skulle det amerikanske koncertkoncept Texas Blues Guitar Summit have spillet hos Bluesforeningen Crossroads i Vejle i denne måned (læs her). Imidlertid blev begivenheden udfordret på logistikken, og koncerten i Vejle den 22. april bliver i stedet med Kai Strauss & the Electric Blues All Stars (læs her).
Danmark bliver dog ikke snydt for det texanske guitartræf, for nu er det offentliggjort, at Texas Blues Guitar Summit rammer Amager Bio i København torsdag den 21. april.
Texas blues
Hovedkræfterne i Texas Blues Guitar Summit er de tre guitarister Anson Funderburgh, Mike Morgan og Shawn Pittman, der sjovt nok alle kommer fra Texas. Texas bluesen kan spores tilbage til Blind Lemon Jefferson, som blev en af den indspillede blues’ første superstjerner. Trods sin tidlige død – den 36-årige Jefferson frøs ihjel under en snestorm i 1930, kun fire år efter, at han havde lavet sine første indspilninger – påvirkede Blind Lemon Jefferson generationer af bluesguitarister med sin virtuose spillestil.
En af dem var med-texaneren T-Bone Walker, som elektrificerede bluesguitaren og gjorde den til et dominerende instrument i den band-udøvede fusion af blues og jazz, der i løbet af 1940’erne skulle blive kendt som rhythm & blues.
Walker var på det tidspunkt allerede rykket fra Dallas til Los Angeles, men også hjemme i Texas mærkede man T-Bone Walkers indflydelse, og guitaren indtog en central rolle i regionens bluesmusik. Samtidig var Texas et område, hvor genrerne i højere grad end i mange andre stater blandedes og påvirkede hinanden. Cajun- og kreolermusik smittede af på bluesudtrykket, lige som latinamerikanske og øst- og centraleuropæiske musikformer gjorde det, samt naturligvis jazz. Centrale Texas blues-navne som Albert Collins og Johnny Copeland dukkede op i løbet af 1950’erne.
Boogie-rytmer
I 1960’erne og 70’erne fik også den blomstrende rock & roll indflydelse på Texas bluesen, der med navne som Edgar og Johnny Winter efterhånden fandt den form, som man i dag forbinder med termen. Guitaren var stadig ubetinget det centrale instrument, og de pågående boogie-rytmer spillede ind i varierende grad – hos for eksempel brødrene Jimmie og Stevie Ray Vaughan var de en del af udtrykket, mens de hos ZZ Top nærmest blev en signatur.
Texas bluesen stod centralt i 1980’ernes blues-boom, hvor Stevie Ray Vaughan med sin MTV-succes skrev sig ind i blueshistorien, og også Albert Collins var uhyre populær. Her dukkede Anson Funderburgh & the Rockets op. I dette band blev Anson Funderburghs elegante, letflydende guitarspil matchet af sangeren og mundharpespilleren Darrell Nulisch, der siden lod sig erstatte af først Sam Myers og siden John Németh.
Anson Funderburgh & the Rockets fortsatte med at indspille plader op igennem 1990’erne, og så sent som 2017 spillede de for eksempel i Vejle – nu med Big Joe Maher på vokal (læs her). Funderburgh kunne dog også høres med bands som 4 Jacks, Ruff Cut Blues Band og Mark Hummel’s Golden State Lone Star Blues Revue, og han har fungeret som producer og studiemusiker for blandt andre Andy T Band, Jose Ramirez og Gabe Stillman.
Southern soul-sangere
Mike Morgan var en af de mange guitarister, der blev kraftigt inspireret af Stevie Ray Vaughan. Morgan havde også lyttet meget til southern soul-sangere som Wilson Pickett og Otis Redding, og alt sammen tog han med sig, efterhånden som han fandt sin egen stil med bandet Mike Morgan & the Crawl.
Her var Darrell Nulisch den første forsanger, efter at han havde forladt Anson Funderburgh & the Rockets (faktisk havde Funderburgh, der også var en af Morgans inspirationskilder, en finger med i spillet, da Mike Morgan & the Crawl fik deres pladekontrakt). Da debutalbummet Raw & ready udkom i 1990, hed forsangeren dog Lee McBee.
Ti år og omtrent lige så mange pladeudgivelser senere tog Mike Morgan selv over som leadvokalist, men omkring 2006 valgte han at nedprioritere musikken og stedet koncentrere sig om sit job som motorcykelforhandler. En god bluesguitarist kan dog ikke holdes nede, så i de senere år er Mike Morgan så småt vendt tilbage til turnélivet.
Yngre generation
Shawn Pittman repræsenterer en yngre generation end sine to kolleger (han er født i 1974, mens Funderburgh og Morgan er fra henholdsvis 1954 og 1959). Det musikalske udgangspunkt er dog det samme; Pittman stammer fra Talihina i Oklahoma, men flyttede som syttenårig til Texas og begyndt snart at spille med lokale bluesnavne, heriblandt Mike Morgan.
Shawn Pittman blev professionel musiker i 1993 og pladedebuterede i 1998, hvilket blev begyndelsen på en turbulent karriere, hvor Pittman flere gange har trukket sig tilbage fra musiklivet for så blot at vende tilbage med fornyet energi.
Han har turneret mange gange i Europa, og i 2019 besøgte Shawn Pittman Bartof Station på Frederiksberg i forbindelse med Copenhagen Blues Festival (læs her). Samtidig indspillede han det meget roste album Make it right! (2020) i Heyman Studios i København (læs mere her). Hans seneste pladeudgivelse er det akustiske album Stompin’ solo, der udkom i 2021.
Strengeleg
Nu vender Shawn Pittman altså tilbage til København, denne gang som en del af Texas Blues Guitar Summit. Der vil selvsagt kunne forventes masser af strengeleg med Anson Funderburgh, Mike Morgan og Shawn Pittman på guitar. Funderburgh holder nok sin mikrofon slukket, mens både Mike Morgan og Shawn Pittman vil kunne høres på vokal.
Rytmesektionen består af Mike Morgans faste bassist Drew Allain og trommeslageren Danny Cochran, der i en årrække var medlem af Anson Funderburgh & the Rockets, men også har spillet med Delbert McClinton og John Mayall.
Koncerten finder sted på spillestedet BETA, der ligger i tilknytning til Amager Bio på Øresundsvej 6 i København. Det foregår den 21. april klokken 20, og billetter kan købes her formedelst kr. 300 plus gebyr eller i døren for kr. 315.